Trend a belvárosban

Trend a belvárosban

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Egy pici skandináv, egy csipetnyi glamour stílus jelenik meg abban a belvárosi lakásban, amelynek tulajdonosai nagyvonalú, exkluzív otthon tervezésébe kezdtek. A feladat nem volt egyszerű, az építkezés komoly bonyodalmakkal járt, a végeredmény azonban megért minden fáradtságot.

trendabelvarosban 720


Érdemes a klasszikus megoldásokhoz nyúlnunk, ha egy ízig-vérig exkluzív, hangulatában is belvárosi otthonra vágyunk. Ezt a receptet alkalmazták vendéglátóink, miután Budapest VI. kerületében, annak is a szívében megvásárolták a lakásukat. Szép, történelmi környezetben járunk, az egykori polgári ház légköre is ezt hordozza. A tulajdonosok (egyben a lakás megálmodói) arra voltak kíváncsiak, hogy kis alapterületen miként nyerhető nagyvonalú tér. Szerették volna a régi, polgári hangulatot visszacsempészni, de úgy, hogy mégis modern térbe ültessék.

Az 54 négyzetméteres, egyszobás lakás állapota az átvételkor nagyon leromlott volt, látszott rajta, hogy régóta nem viselték gondját, gépészete és az elektromos hálózat ugyancsak tönkrement. A tulajdonosok tudták, hogy a lakás felszabdalás útján jött létre, és hogy egy nagyobb térből választották le – ahogyan régen szokás volt –, de a legnagyobb problémák csak a bontás után derültek ki. Ekkor vált láthatóvá ugyanis, hogy a lefolyó magasabban van, mint a padlószint, ezért újra kellett tervezni a teljes belső kialakítást. A legnagyobb kihívás az volt, hogy a különböző padlómagasságú helyiségeket egy szintbe hozzák annak érdekében, hogy a padlófűtési rendszer kiépíthető legyen. Így került új helyre a konyha és a fürdőszoba is, és teljesen átalakult. A régi lakásból megőrizték és restaurálták a szép ablakkereteket és a nappaliba vezető tömörfa ajtót. A helyiségeket hófehér falak és világos laminált burkolat keretezi, amely kiemeli a színes bútorokat és a sokféle kiegészítőt. A koncepciót kitűnően tükrözi a nappali, amely egyszerre emlékeztet egy exkluzív lakásra és egy meghitt családi fészekre. A puha és mély, finom szövetű ülőfelületek, a design asztalkák, no és sok, különböző formájú lámpa, csillár, falikar mozgalmas képet ad. Mégsem zsúfolt a szoba, hiszen kevés bútor van, és kecses, könnyű szerkezetű minden elem. Ide helyezték el az étkezőt is: nem bonyolították túl a tervezők, hiszen egy üveglapos asztalt választottak, amit elegáns székek vesznek körül. A szobáról a nagyvonalúság, az életöröm jut eszünkbe, s ez az érzés a többi térben is folytatódik.

A konyha hófehér, modern, letisztult, a figyelem egyértelműen a csempékre irányul. A magas konzolasztal a glamouros tükörrel és az asztali lámpával feminin, kellemes, látványos, így ötvöződik ügyesen az előszobarész és a konyha egy térben. Ám, ha igazán szeretnénk a glamour hatása alá kerülni, a hálószoba garantálja ezt halványlila bársonytapétájával és bársony ágytakarójával, modern lámpáival. Innen már csak egy lépés a fürdőszoba, amely parányi mérete ellenére ugyanazzal az exkluzivitással szolgál, mint a lakás egésze. A nagyvonalú szemlélet és tervezés, a polgári életérzés a 21. században is beköltözhet a falak közé, még egészen kicsi alapterületen is.

Az elegancia és a mértékletesség jó recept, ha nagyvonalú otthonra vágyunk. Ez a kis étkezősarok kitűnő példa az átgondolt tervezésre.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.