Játék az arannyal

Játék az arannyal

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Polgári értékrend, finom elegancia. Fiatal vendéglátónk e szempontok szerint alakíttatta át belvárosi lakását Ferenczi Éva és Istók Zsuzsa lakberendezőkkel. A tervezők a modern megoldásokon túl ügyeltek a ház eredeti, századfordulós hangulatára is.

jatekazarannyal 720


A főváros központi régiójában, a Deák téri óriáskerékhez közeli századfordulós házban vásárolt magának lakást vendéglátónk. A terület különösen szép, egymást érik a műemléki védettségű vagy jellegű házak. A polgári értékeket megbecsülő, de kozmopolita fiatalember olyan otthonra vágyott, amely egyfelől saját lakótere lehet, de bérbe is kiadhatja, ha éppen külföldön tartózkodik. Exkluzív, sokrétűen átgondolt és kimunkált enteriőrt rendelt Ferenczi Éva és Istók Zsuzsa tervezőpárostól.

A 19. század derekán megjelenő nagypolgári stílus eleme volt a nagyvonalúság, a harmónia, amelyhez – a tervezők örömére – ragaszkodott a tulajdonos is. Az eredeti kialakítás figyelembevételével cseréltek le mindent, a nyílászárók például a régiek tökéletes másai. Ugyan a ház nem áll műemléki védelem alatt, de építészeti értékei miatt a belső udvarra néző kisebb változásokat is a kerületi építészeti hivatallal kellett engedélyeztetni. A lakberendezők arra is törekedtek, hogy a helyiségek előnyös adottságait kiemeljék. A világos terekben a fénynek szabad utat adnak az ablakok, a könnyű függönyök, a lazán elhelyezett bútorok. A színek ebben az otthonban különösen fontosak: a fiatalos fehéret elegáns dió árnyalattal és óarannyal kombinálták, utóbbi lágy, nemes megjelenést, puha és nőies jelleget ad. Éva és Zsuzsa a tér átszabása során a szobákat kényelmesen osztotta fel. A fókuszban a nappali van, a fehérbe ágyazott szürke és aranyszín, az igényes bútorok mintegy összefoglalják a koncepció egészét. Látható, hogy a sok fény mennyi eleganciát és vitalitást hozhat. A modern lámpák, a glamouros csillár, a led-tévé vitathatatlanul kortárs elem, de ettől még a hangulat klasszikus marad.

A konyha és az étkező párbeszédében a fehér szín ugyancsak alapot teremtett a lakberendezőknek az átgondolt és a harmonikus térrendezéshez. Az egyedi tervezésű, beépített high-tech konyhaszekrény és a szépen megmunkált étkezőasztal mértéktartó látvány. A hálószobák kialakítása is igazodik az előzőekhez. A lakberendezők nem gondolkodtak abban, hogy sötétebb vagy mélyebb tónusokkal dolgozzanak, hisz az egységesség fontos szempont volt. Az intimitást lágy anyagokkal érték el, a magasított fejtámla, az ágy végi ülőke, a textilek az esztétikumot és a pihenést szolgálják. A ház egykori tervezője bizonyosan érdeklődve tekintene munkájára, amelyen a 21. századi minőség és a régmúlt szeretete szobáról szobára tetten érhető.

  

Mindkét lakberendező hosszú évek óta foglalkozik belső terek tervezésével, legyen az akár családi ház, szálloda, iroda, üzlet vagy kiállítási stand. Szeretik a letisztult, nőies, modern formavilágot, amely a klasszikusra is visszatekint. Egy néhány évvel ezelőtti jól sikerült közös munka időnként újabb projektre összehozza őket.

jatekazarannyal portre1903

Istók Zsuzsa, Ferenczi Éva
lakberendezők

Az igazán kis alapterületű fürdőszobában is sikerült áthidalni a problémát. A nagyméretű tükör mindig térnövelő hatású, akárcsak a fehér szín, a beépített kád, a márvány és a fényes felületek pedig növelik a komfortérzetet.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.