Természet és modernitás

Természet és modernitás

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A belgiumi Gent mellett él félig magyar, félig flamand családunk, ide álmodtuk meg otthonunkat. Vendégeink gyakran szinte vakáción érzik magukat, amint a teraszról gyönyörködnek a kerítésen túl legelésző lovakban, tehenekben, kecskékben és kis falunk templomtornyában.

termeszetesmodernitas 720


Immár 17 éve élek Belgiumban családommal, s amikor természetközeli új otthont kerestünk, beleszerettünk a Gent környéki hangulatos falusi környezetbe. A 3000 négyzetméteres telken álló öreg parasztház átépítésénél csak a hagyományos ablakok maradtak meg, míg a fával borított, hozzáépített modern házrészen nagy ablakokon árad be a fény-árnyék játék. A nagy tolóablakok láthatatlan falként engedik, hogy a ház a kerttel, a kint a benttel, a természet a dizájnnal egy egész legyen, és ne vetekedjenek egymással. Itt gyakran fordulnak meg a közeli mezőkről nyulak, fácánok, vadlibák és vadkacsák, a „pitypang” állólámpa akár a kertben is nőhetett volna. Napelemek fejlesztik az áramot, napkollektorok melegítik a vizet, a vécétartályok esővízzel működnek.

A tervezésben nagy segítséget jelentett budapesti barátnőm, Baráth Judit belsőépítész, akitől sok jó tanácsot, ötletet kaptam – például a dobogók alkalmazását is –, s ha elkészültem egy-egy látványtervvel, kijavította, megkönnyítve a bútorok, színek választását. A tervezésnél a meleg anyagokat és a földszíneket vettük figyelembe, de a természet nemcsak a fa bútorokban és parkettában nyilvánul meg a házban, hanem a tapéták anyagán és mintáján, a kézzel csomózott természetes szőnyegeken és a fürdőszobákban, mellékhelységekben használt természetes burkolóanyagokban is. Négyfős családunk fontos lételeme a közös főzés és étkezés, ezért választottuk az amerikai konyhát, amely a nappalival összefonódva a ház szíve, igazi élettér. Ugyanolyan dekoratív, mint amennyire funkcionális: rengeteg szekrény. fiók, háztartási gép könnyíti a munkát. A nappalit tölgyfával burkolt, megemelt dobogóra terveztük, mintegy a lépcső folytatásaként képez kapcsolatot az emelettel. A különleges T formájú ülögarnitúra esetében fontos szerepe volt a modularitásnak, amit a belga Indera bútorcégnek köszönhetünk. Kettős funkciót tölt be: a család nemcsak kényelmesen tévézhet együtt, de a kályha nyitott tüze mellett a szófa másik oldalán is üldögélhetünk. A játékosság, kreativitás, variálhatóság nemcsak az ülőgarnitúránál volt fontos, de a felfüggesztett szekrényeknél, polcrendszereknél is.

Az átépítést mindvégig magam irányítottam, az építészt néha az őrületbe kergetve, a kivitelezővel, szakemberekkel is sokat vitatkoztam. Végül az eredménnyel mindenki maximálisan elégedett volt, azóta is referenciaként mutatják be otthonunkat, és mi is megunhatatatlanul élvezzük nap mint nap.

  

Egy élettér akkor működik jól, ha nem szabályok határozzák meg. Az enteriőr legyen értünk, és ne fordítva! Egy kis bátorság, egy kis „fűszer” vidámabbá, szerethetőbbé tesz lakást, házat, közösségi teret.

termeszetesmodernitas portre

Baráth Judit
enteriőrtervező

A Lago Fluttua állítható magasságú, függesztett ágy szinte lebeg a padló felett, és a világítás csak fokozza ezt a könnyedséget. A tölgyfapadló világossága fekete és szürke színekkel kombinálva, a műszőr ágytakaró puhaságával nyugalmat hoz egy hosszú, nehéz munkanap után.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.