Esztétika és funkcionalitás

Esztétika és funkcionalitás

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A hangulatos londoni otthonban ízléssel keverednek mély zöldek és bársonyos kékek. Shanade McAllister-Fisher munkája kiválóan példázza, hogyan lehet még jobb térérzetet létrehozni egy 70 négyzetméteres lakásban. Légies bútorok, vad színek, avagy könnyedén megkomponált harmónia angol módra!

esztetikaesfunkcionalitas 720


Nyugat-London hangulatos Kis-Velence negyedében a dinamikus angol lakberendező, Shanade McAllister-Fisher minden szobát egyedivé varázsolt, néhol még a vad színektől és a mintáktól sem idegenkedve. „A munkámnak azt a részét szeretem talán a legjobban, amikor szabadon játszhatok az arányokkal.” – mondja Shanade. Ahelyett, hogy a lakás egyetlen homogén teret képezne, inkább több egységre tagolódik, így a szobák közötti hangulatváltásokkal a tulajdonosok és a vendégek is más-más atmoszférát tapasztalnak meg.

A szűkös térben a bejárat széles, monokróm mintái drámai hatást keltenek, ezt követi a nappali és a konyha, ahol a tervező egybenyitott, levegős, nyugodt teret tervezett változatos textúrával és színekkel. A látványos sötétzöld kanapé vagy a diófából készült konyhabútor felér egy-egy műalkotással. A fiatal tervező célja az volt, hogy praktikusan működő, modern konyhát alakítson ki, de mégsem teljesen átlagosan: mindössze egyetlen falat foglal a bútorzat, a nagy belmagasságot jól kihasználva a konyhaszekrények bútorként jelennek meg, belesimulva az enteriőrbe. E logikán haladva az étkező székei és a nappali függőlámpái is légiesek, a lehető legkevesebbet vesz el a térből. A társas együttlétet kecses lámpák teszik kellemessé, azonnali fókuszpontot kínálva mindenütt. Az éjjeliszekrények és a folyosók formatervezett konzoljai szintén könnyedek, fizikai jelenlétükkel alig terhelik az összhatást. A tervező az arányokkal játszva a nappaliban is kihasználta a lakás nagy belmagasságát: a túlméretezett függőlámpa felfelé vonzza a szemet, a kecses dohányzóasztalka, a méretes tükör vagy akár a nagy ablakok egytől-egyig optikailag térnövelő funkciót töltenek be. Akárcsak az előszobában, a kicsiny fürdőszobában is rengeteg tükör és üveg található a tér és a nyitottság érdekében. Eredeti, játékos ötlet a hátsó fali mélyedésnek köszönhető „kisablak” illúzió, ami szintén optikailag tágítja a teret. S hogy tovább csavarjanak az ötleten, a tükör előtti üvegváza szándékosan zárja el a „kilátást” a kíváncsiskodó külvilággal szemben.

Összességében a bemutatott lakás egyszerre szép is, funkcionális is, ötletes is, és modern, színes kortárs bútoraival még a luxusérzetet is képes nyújtani boldog lakóinak.

  

A Shanade McAllister-Fisher Interior Design innovatív londoni csapat, átfogó belsőépítészeti szolgáltatást biztosít a tervezéstől a megvalósításig. Friss, merész, mély színeket és domináns mintákat kombináló projektjeik megrendelőik személyiségét és életstílusát tükrözik vissza.

esztetikaesfunkcionalitas portre

Shanade McAllister Fisher
www.shanademcallisterfisher.com

A monokróm előszobában természetes fény híján tükrös bejárati ajtó kelti a mélység illúzióját, a sötét teret mesterséges fények világítják meg. Egy ilyen kis térben sokakat elrettentett volna ez a megoldás, de a tervező bátran használta a fekete-fehér nagy mintájú tapétát és kiegészítőket, sikerrel.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.