Háromszáz begónia

Háromszáz begónia

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Régi elképzelésem volt, hogy nagy üvegfelülettel télen és nyáron is érezzem a kertet, mert az első dolgom reggel, hogy kinézek – avat be a házigazda a házkeresés elsődleges szempontjaiba. Engem is mágnesként vonzott a parkszerű, harmonikus látvány, amint a nappaliba lépve megpillantottam a festőecsetre kívánkozó kertet, át is gyalogoltam rögtön a szúnyoghálón. Vendéglátóm megnyugtatott: az élmény már mást is hasonlóképp elvarázsolt.

 

01

 

Ha a látómező negyven százalékát meghaladja a zöld, automatikusan megnyugszik az ember – állítják a pszichológusok. E ház lakói, kiülve a teraszra, ezer százalékos nyugalmat lelnek, mert nem is láthatnak mást, csak gyönyörű zöld pázsitot, sövényeket, tavakat, gyümölcsfákat, virágokat és a távolban a látóhatárt szépen lezáró lombhullatókat (ginko biloba, nyárfa, nyírfa, eperfa, cseresznye, alma, meggy, körte). Itt-ott egy-egy örökzöld is akad, hogy télen is maradjon némi zöld a szemnek, takarva a szomszédságot.

Persze nagyon nem kell csodálkozni a példás alkotáson, gépészmérnök vendéglátónk szakmabeli, automata öntözőberendezéseket telepít, s ma már kertépítést is vállal. A kerttervezés művészet, nem egyszerű mérnöki munka, a kompozíció, a színek, az illatok sok mindent meghatároznak, ezért a látvány tervezésében szakembert, Müller Krisztinát hívta segítségül. A kert öt éve, a vásárlás idején még nem volt ennyire szeparált, egy jó darabbal bővítve sikerült elérni a teljes védettséget és a tórendszer bővítését. A nyeles teleknek köszönhetően szinte hihetetlen, de a falu főutcája alig néhány méterre fut tőlük.

Egy ekkora kert gondozása nagy munka, jól érzékelteti, hogy két ember majdnem egész nap csak gazol, a kétezer négyzetméternyi füvet pedig hetente kétszer kell nyírni. A munkamegosztás vendéglátóink között egyszerű: ami színes, Dóráé, ami zöld, Jenőé, de a nyírásba Dóra is besegít (szintideje két óra), és gyakran vesznek igénybe külső segítséget is. A locsolást szerencsére automata öntözőrendszer biztosítja, fúrt kútból.

A terasz leanderei versenyben vannak, Jenő visszavágta az övét, hogy szebb legyen, mégis a másik virul jobban. Az ápolásra van egy „titkos receptjük” is: egyszer ajándékba kaptak egy gyönyörű, sötétzöld levelűt, s tudakolván az okát, a következő receptet kapták: baromfitrágyát kell vízben áztatni, és azzal locsolni a virágot. Azóta minden évben beszereznek egy vödörnyit belőle, és a hatás kiváló.

!Itt a fűvetés ideje! A fű vetéséhez szeptember és április a legalkalmasabb időpont, ilyenkor végezzünk gyepszellőztetést is, 5–20 milliméter mélyen. A fűmagokból vegyünk drágább, jobb minőségűt, mert élettartama 3–7 év, a 150 éves angliai fű is úgy igaz tehát, hogy minden évben új magot is adnak hozzá, vagy engedik felmagozni.

A tó körül mocsári hibiszkuszok, szerelemvirág díszlik, ez a teknősök kedvelt helye. Korábban a halak mellett hat szép piros fülű ékszerteknőst is birtokoltak, szomszédok, ismerősök hozták őket, mert kinőtték a helyüket. Már kézből ettek, mígnem tavasszal egyszerre eltűntek, csupán egy picike maradt, megosztva a helyet egy pár mocsári teknőssel. No és a békákkal, hatféle is van belőlük, sok gondot és a szomszédok rosszallását is magukra vonva, mert párzás idején elviselhetetlenül hangosak. Védettségük miatt már szakértő segítségre van szükség.

A kert egy kívülálló számára már így is idilli, de a pázsitgondozás ezerféle rejtelmét ismerő házigazda némely helyütt elégedetlen a minőséggel. A tóépítés közben kijárt részen nem ugyanazzal a fűmaggal újítottak, azt is késve, október helyett novemberben vetették, így „térképes” az eredmény. Ismerve Jenőt, tétlenül ezt a hibát bizonyosan sokáig nem tűri meg kertjében.

 

  A kertben délután elkezdődik az élet, jönnek inni a madarak, este pedig a sünik és denevérek. A tóban sok aranyhal van, de a horgászbarátok hoztak bele pontyot is.  

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.