Vágyott vidék

Vágyott vidék

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Magunk mögött hagyva az elegáns kisvárosi kirakatokat, a lüktető kávézókat a Kárász utcában, kellemes sétára a belvárostól másfajta zsongás kerít hatalmába. Súlyos vaskapu nyílik, csinos előkerten át vezet az út a házhoz. De még megállok kinn: a vakolt kerítés és a ház ölelte terasz pergoláin szőlő fut, a mézédes fürtök körül megannyi méh zsong. Fülelem. Lehalkulok. A kisvárosok legnagyobb kincsét, az urbanizáció és a természet sajátos kézfogóját itt, Szegeden őrzik.

vagyott 7202


Márai szerint egy lakás értelme nem a bútorok, hanemaz érzés, amely eltölti ot az embereket. Kissé tanácstalanul hajolva a ház alaprajza fölé, vendéglátóinkmégis úgy érezték, a vágyot hangulat kifejezési formája a belsőépítészet. Loydl Péter személyében emberként és szakemberként is régről ismert segítségük lett Nem csak falak, de hidak is épültek: előbbi téglából, utóbbi emberi kapcsolatokból, bizalomból. A belsőépítész éppen időben érkezet ahhoz, hogy a papíron formálódó otton praktikus és később csak bosszúságok árán mozdítható részletei is tökéletesek legyenek: az elektromos kiállások, a vizesblokkok, a konyhabútor és egyéb beépítet elemek megtervezésében is szerepe volt. A munkáját és szabadidejét is nagy odaadással élő házaspár igazi ottonra, vidéki nyugalomra vágyott a föld, az ég, a fű, a Nap színeit kapták a belsőépítésztől. Ugyanakkor a trópusi utazásaik során megszeretet miliőt is nap nap után élvezni akarták, amit a bevilágító ablakkal tervezett teraszra nyíló fürdőszoba hozot az életükbe. A lecsendesedés színtere a karamella és a hűvös kék kettsével, berendezésében a hotelek tiszta eleganciájával let az övéké. A ház szívét a gyöngysorként felfűzöt helyiségek közepére szervezet étkezőkonyha jelenti. Az előtérből ide érkezünk, és rögtön érezzük, it minden az, aminek látszik: a konyhabútor fenyőfa, és nem bútorlap, az óriási tömörfa asztal lábai gránitlapot tartanak, a kandallóban tűz pattg. Illetve mégsem minden: a padlófűtéses házban hidegburkolaton lépünk, habár megtévesztésig hasonlít a fára. A vidéki hangulat szinonímájaként gyakorta használt terrakottt szántszándékkal kerülő tervező olyan burkolatban gondolkozott ami a hajópadlót idézi. Végül háromféle szélességben vásárolták meg az előtértől a fürdőszobáig futó famintázatú hidegburkolatot, és váltakozva, csúsztatva rakták le. A látvány megéri a burkolatkiosztásra szánt plusz órákat. A vendégektől gyakran hangos étkező „mellékhajója”, a nappali természetesen kapcsolódik a közösségi élet vérkeringésébe. Míves polcrendszerét, asztalkáját, ahogyan a konyhabútort és minden más famunkát, egy ügyes kezű asztalos készítet a belsőépítész tervei alapján. Egyedül a nappaliban jelenik meg a té- likertben is látványos téglaborítás. Súlyát, komolyságát szép kelmék fiomhangolják. Biztos ízléssel keverednek a színek, minták, miközben cseppet sem versenyeznek az angol vidéki kastélyokat idéző kárómintával a tapétán. A családi fészekből mára két gyermeket kiengedet házaspárt nem csupán a falak határolta világ harmóniája foglalkoztatt, de legtágabb világunké is, így a meleg víz előállítását napkollektorra bízták, a szellőztetést központi hővisszanyerő készülék végzi. Mert a vágyot vidékre illik vigyázni. 

Loydl Péter belsőépítész: www.peterloydl.com


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.