Egy vonal ára…

Egy vonal ára…

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Felnőtté válni annyit tesz: az ember megérti, hogy mindennek ára van. Még egy vonalnak is. A budatétényi családi ház vonalról vonalra egyszerűsödött túlzásoktól mentes, mégis lakályos, barátságos otthonná. A kortárs építészet formajegyeit egyértelműen magán viselő minimál külső izgalmas belső részleteket rejteget.

 

egyvonal 720

 

Afiatal pár háza idilli környezetben épült, egy nemrég parcellázott területen, ahol az utcának még neve sincs. A nappaliból a kerten át a dombtetőn álló barokk kápolnára látni, mögötte mesebeli kertekben burjánzik a mészkő fennsík buja növényvilága. A telekosztás nyomán kiirtott vadon helyén pipacsos gyommező tenyészik, belőle egy csokor azóta a belvárosba költözött. Itt épülnek sorra a házak, jókora telkeken, szigorú beépíthetőséggel.

Az első racionális döntés ennek nyomán született: a telekre két család költözött, ám ennek ára, hogy az eredetileg sem túl nagy alapterület nyomban a felére csökkent. Mintegy 62 négyzetméter földszinti alapterületen gazdálkodhattak – ami mindenképp alapos átgondoltságot, kompakt tervezést előfeltételez. A teret igyekeztek a legkevésbé megosztani: a nappali tér mellett a földszintre csak egy kis előtér, és az abból nyíló dolgozószoba, illetve mellékhelyiség került. Az emeletre három szoba és két fürdőszoba mellé még egy kényelmes gardrób is befért.

A vonalak részletekbe menő átgondolására volt idő, a tervek mintegy háromnegyed éven át készültek, és az idő nem csak filozófiai értelemben kulcs az érlelődéshez – rengeteg kerülőutat, zsákutcát kell ahhoz végigbolyongani, hogy néhány tökéletes vonal megszülessen. Sajnos ez az a fázis, amit a hazai építési gyakorlat rendre elhanyagol, kicsiben és nagyban, és ennek látható következményeit lépten-nyomon tapasztaljuk. Itt szerencsére nem így történt, a tulajdonos építész-tájépítész házaspár mindent alaposan átgondolt a kivitelezés megkezdése előtt. Már az építőanyag megválasztásánál szokatlan döntést hoztak: a ház mészhomoktéglából épült, amely ugyan drágább, mint az általánosan alkalmazott Porotherm tégla, de nagy tömörsége révén sokkal jobb hőtartással és hangszigeteléssel rendelkezik. A kortárs építészet eszköztárának használata nem volt kérdés, a fémlemezfedésű, kishajlású tető, a vakítóan fehér falak antracitszürke nyílászárókkal és teraszburkolattal szinte kötelező elemek, ám már a ház külseje árulkodik arról, hogy nem katalógusépítészettel van dolgunk. A meleg színűre pácolt pergola felett a homlokzat síkjából kiugró ablak kétszeresen is Janus-arcú. Nyitható szárnya ugyanis tömör, míg a másik szárny fix üveg. Az ilyen megoldások persze feltételezik a jó kivitelezőt, Hajnal Gábor csapata jól teljesített.

Az apró meglepetések házon belül is folytatódnak. A finomhangolást a háziasszony végezte. A mozdíthatatlan, nagy tömegű elemek semleges közegébe csempészték be a változatos színű, felületű, játékos elemeket, ettől vált a ház otthonná. Nincsenek erős gesztusok, ám az apró trükkök az avatott szem számára elárulják – a lakók számára fontos a kortárs vizualitás. A barátságos minimál marasztaló közegében a nappalit az előtértől elválasztó üvegtolóajtó gravírozott felirata joggal kérdezi: Már mentek?

 

   Saját házat tervezni nagy kihívás. A minőségi anyagok, a funkcionalitás alapkövetelmény. Az ezen túlmenő ötletelésnél viszont megtapasztalhattuk: minden vonalnak ára van! A sok kompromisszum mellett, mégis fontos volt megtartani néhány egyedi elemet, amely vágyainkban szerepelt, és amelyek a ház karakterét erősítik. Számunkra ezek a „feleslegek” teszik szerethetővé az otthonunkat.  kiraly szabolcs
Király Szabolcs

 

A nappali terét két optikai trükk is növeli. Az egyik oldalon végigfutó konyhapult és a mögötte lévő fal sötét színe kitágítja a teret, hangsúlyozza a térmélységet. Az erre merőleges falon tényleg megnyílik a tér: az üvegezett nyílásokon át belső szintváltás nélkül fut át a terasz, majd a kert, és tovább, a dombon álló kápolna felé.

A mennyezet alatt futó polcot is józan mérlegelés szülte, nem szimpla vizuális effektus. A lépcső kényelmes járhatósága miatt kicsit benyúlik a nappali fölé, ezt takarja a tömör gerenda, ami a másik falon polcba fordul át.

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.