Mindenhol lehet kincset találni

Mindenhol lehet kincset találni

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Karizs Tamás, újságíró-fotóriporter igazi belvárosi srác volt, sokáig. Aztán gondolt egy nagyot, és kiköltözött az agglomerációba, akkor, amikor ez még huszárvágásos tettnek minősült. Egy évig sem bírod ki, jósolták neki, ám ő már tizenöt éve köszöni, jól érzi magát. Persze ehhez az is kell, hogy akkor se mondjon le az ember az álmai házáról, ha egy másikat éppen lefoglalózott…

 

05

 

Először Biatorbágyra költöztünk, ott éltünk tizenhárom évig – meséli Tamás. Minden barátom óvott ettől a lépéstől, a „történelem” azonban bennünket igazolt, ma már a barátaim közül csak egy él Budapesten, a többiek mind falura költöztek. A baj az volt, hogy Biatorbágy, amikor mi ott letelepedtünk, egy kis falu volt, mára várossá nőtte ki magát, annak minden nyűgével. Órákig tartó közlekedési dugóban tudtunk csak araszolni Budapestre, ami addig előny volt – a csend, a nyugalom, a jó levegő –, hátránnyá vált.

Tamás felesége, Krisztina pedagógus, és Biatorbágytól pár településsel messzebb dolgozik. – Hat évig ingáztunk ide-oda, aztán eszünkbe jutott, miért ne költözhetnénk újra? Meghirdettük a házunkat – megint mindenfélét jósoltak, rosszul járunk, pang az ingatlanpiac, veszítünk az üzleten –, de sikerült villámsebesen eladni. Ki is néztünk egy házat, ami nagyon tetszett, lefoglalóztuk, és nekiálltunk dobozolni a holminkat. Én azért továbbra is kutakodtam az interneten, sőt, szinte naponta végigjártuk kocsival a települést, amikor megpillantottuk álmaink házát. Mit bántuk, hogy a foglaló elúszott!

A ház viszonylag új építésű, saroktelken áll, s ennek megvan az előnye: a szomszédok ésszerű távolságban vannak. – Számunkra az volt a fontos, hogy a ház alapvetően jó beosztású legyen, amit aztán kedvünkre alakítgathatunk. A fölszint és a tetőtér 80+70 négyzetméter, a szuterén pedig 60 négyzetméter, ahol kényelmesen elfér egy autó, és van két fűtött tároló is. Valósággal tobzódtunk a lehetőségekben, szükség volt rá, hogy a beköltözés után hosszú estéken át töviről hegyire, minden apró változtatást átbeszéljünk. Nem akartuk elaprózni az átalakításokat, annak nagy hátránya, hogy akár évekig is zűrzavar uralkodik a házban, s ez ideiglenessé teszi az otthont. Így hát a burkolólapoktól a falak színéig, a bútoroktól a teraszok kialakításáig, mindent aprólékosan átbeszéltünk, én pedig az interneten kerestem a legkedvezőbb áron beszerezhető anyagokat.

A végeredmény egy vegyes stílusú, de lényegében mediterrán ház lett, ahol jól érezzük magunkat – mondja vendéglátónk. S mivel mindketten nyughatatlan lelkek vagyunk, újabb és újabb ötleteket valósítunk meg, szinte évente átfestjük a falakat, máskor átrendezzük a nappalit…

lakberendezési trükkök vendéglátóinktól

Arra törekedtünk, hogy a lakótér minél világosabb legyen.

Ebben a térben állt egy fehérre mázolt vasoszlop, amelynek tartó szerepe van – ezt építtettük körbe téglával, s máris erős karakterű berendezési tárggyá vált. A provence-i stílusú tálalók a kedvenceink. Polcaikra régi tárgyakat, csodaszép porcelánokat, üvegtárgyakat tettünk. A lépcső alját szeletelt téglákkal burkoltuk, amelynek vállára fa burkolat került. Ide helyeztük el kedves tárgyaink egy részét, köztük a sárgaréz postakürtöt, a guruló falovat, a fából készült macit… A nagy trükk azonban az ócskapiacon vásárolt kemenceajtó, amely csak egy szögön lóg, de azt a hatást kelti, mintha mögötte akár tűz is loboghatna.

Szeretjük a ház átjárhatóságát, nyitottságát, atmoszféráját.
Változtatni, illetve csinosítani több dolgon is szeretnénk. Felfrissítjük a nappali parkettáját, a hátsó terasz fa lugastartó rendszerét téglaoszlopokra cseréljük, közéjük derékmagasságig érő falazást tervezünk, a tetején fa lapokkal, amelyek tárolóként szolgálnak.

A tetőtéri lépcsőfordulóban afféle nyitott szobácskát hoztak létre a háziak. Az ablakon bőven árad be a fény, alatta a fekvőfotelben remekül lehet olvasgatni. A sokfiókos szekrényke rendezetten rejti a fényképeket, CD-ket, a régi sárgaréz olvasólámpa működőképes, és itt kapott helyet az antik rádió, és a nagymama intarziás dobozkája is.

A konyha nem nagy, de nincs is rá szükség, hiszen szerves folytatása az étkezőnek. Nincsenek a falakon tárolószekrények, viszont van két hatalmas ablak. Az Electrolux beépíthető konyhagépeit téglafalba, illetve a hangulathoz illo rusztikus munkalapba tették. A ház asszonya azt mondja, élmény itt főzni, tevékenykedni, minden kézre áll, és nincs zsúfoltság.

A ház frontján kialakított terasz trükkös: vastraverzeken áll, és hajópadló burkolja, alatta pedig kényelmesen elfér az autó. A kecses, kovácsoltvas bútorok jó szolgálatot tesznek egy kellemes délutáni kávézáshoz.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.