Polgári ház, mint tradíció

Polgári ház, mint tradíció

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Amikor Fest Kriszta lakberendező rátalált a ’30-as évekbeli, közel harminc éve lakatlan polgári házra, első látásra beleszeretett. Egész életében ilyen otthonra vágyott. Íme elbeszélésében a példaértékű felújítás, a stílusos újjászületés.

polgarihazminttradicio 720


Lakberendezőként sem mindennapi érzés szemben állni egy elhagyatott, magányos öreg házzal úgy, hogy amint meglátom, azonnal beleszeretek. Beleszeretek az összes hiányosságával, hibájával, előttem álló mérhetetlen sok feladatával együtt. Oly annyira, hogy senki sem tud lebeszélni róla, hisz én már szinte látom teljes pompájában, milyen is lesz, ha átépül a terveim alapján. Röviden ez történt velem a harminc éve lakatlanul álló, 82 négyzetméteres házzal. Építész kolleganőm és statikus szakvéleményét természetesen megvárva, a házat hamarosan megvásároltam. Nagypolgári jellege teljesen egyértelművé tette, hogy eredeti értékeit és stílusjegyeit megtartom, de modern nagypolgárira áttervezve, a mai igényeknek és funkcióknak megfelelően, mind a dizájn, mind a minőségi és takarékos anyaghasználat terén. Az ingtlanban vízen és kis teljesítményű villanyórán kívül semmilyen közmű nem volt, a kertben egy hétnyi bozótirtás után kezdtek előtűnni a telekhatárok, és fedeztük fel, hogy a kert közepén egy repedezett beton medence is van, bodzával benőve. A ház eredeti bejárata az utcafrontról egy semmire sem megfelelő térbe nyílt, egy kicsi konyha, padlásfeljáró, két irányba szobák, valamint egy kis fürdőszoba felé. Új otthonunkba 17 éves lányommal költöztem, ránk és mindennapi életünkre kellett szabni a házat, figyelembe véve még két nagyobb lányomat, viszonylag nagy családunkat, a sok közös nagycsaládi étkezést. Két nap alatt elkészült a komplett lakberendezési terv, építész kolleganőm tetőszerkezeti terveit pedig beadtuk engedélyezésre.

Közben a háttérben folytak a bontási munkák és a szükséges cserép, faanyag, nyílászárók és egyéb beépítendő anyagok, burkolatok, szaniterek lerendelése. A ház meglévő hibátlan falazata 12 cm-es dryvit szigetelést kapott, a tetőre halvány szürke színű cserép került, mivel mind a korábbi mandzárd tető kialakításához, mind pedig színben ez felelt meg. A gépészettel kapcsolatos kérdésekben gyorsan döntöttem: gázt nem vezettettem be, mert annak átfutási ideje és járulékos költségei olyan magasak voltak, hogy helyette villany fűtőpaneleket választottam, amelyek egy ekkora négyzetméterű házban még takarékosabbak is, mint a gázfűtés. A villanyszerelést berendezésre szabva terveztem át, villanyórát újat kellett igényelni, természetesen bővítve, a bojlerek a padlásra kerültek, és be kellett vezettetni a csatornát.
A tereket úgy tudtam funkcionálissá tenni, hogy a padlásfeljárat a lakótérben megszűnt, a ház bejáratát pedig az udvar felől terveztem. Minden bontható falat kibontottunk, a nappaliból nyíló hálószobából leválasztottam egy kádas fürdőszobányi területet, így lányom komplett lakrészt kapott. A két háló közé ékelődött be a konyha-étkező-nappali közös tere, a hálómban helyet kapott egy kis home office is, az előszobából pedig nyílik egy nagy tusolós fürdő és egy mosókonyha.

A precíz kivitelező- és ácscsapatnak köszönhetően a munkák május végén be is fejeződtek. A ház a teljes átépítés után élhető belső tereket, hatalmas teraszt kapott, a felújított medence körüli napozó kiegészíti az impozáns, intim, teljesen zárt kertet. Új otthonunk a nyugalom szigete lett, színeivel, fényeivel, hangulatával, különleges stílusával és bájos kertjével.

  

Designdock – a megfelelő hely elindulni akár egy hasonló, akár egy teljesen új felé, életre keltve egy ötletet, megvalósítva egy álmot. A munkáimból fakadó büszkeség sarkall a továbbfejlődésre, hogy mindig a legjobbat nyújtsam megrendelőimnek.

polgarihazminttradicio portre

Fest Krisztina
lakberendező

www.designdock.hu

A karakteres lányszobába lépve a régi „hengerelt festésű falakra” emlékeztető tapéta minta és az antikolt ezüst hatású függőlámpa lámpa együttese a meghatározó.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.