Home staging – Akár milliókat érő segítség

Home staging – Akár milliókat érő segítség

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Tényleg létezik megoldás, hogy ne áron alul kelljen megválnom a lakásomtól? Tehetek érte valamit? Mennyit kell befektetnem, hogy gyorsan és sikeres adjam el a lakást? Megéri egyáltalán? Előző gondolatébresztő cikkünk után most számszerűsítve közelítjük meg a home staginget! Mivel minden lakás és ház egyedi: a nagyságát, az elhelyezkedését és az állapotát tekintve is, így az általánosítással csínján bánunk.

 

01

 

Érdemes pénzt fektetni az ingatlaneladásba?

A válasz: mindig fontos megnézni az ingatlant, és egy részletes piac- és értékelemzést készíteni. Ennek fényében kell mérlegelni, hogy mennyit éri meg befektetni. A tulajdonos eldöntheti, hogy a javaslatokat miként valósítja meg, saját idejét, energiáját tudja belerakni és/vagy több pénzt. Mindenki igazíthatja a felkészítést a saját pénztárcájához! A home stagingben az a legfontosabb, hogy ne a passzivitást válasszuk, hanem aktívan vegyünk részt az eladásra való felkészítés folyamatában, ne várjuk a csodát!  Azt leszögezhetjük, hogy bármely lakásról/házról legyen szó, a felkészítés minden esetben megtérül! Aki azt állítja, hogy a felkészítésre csak a nagy értékű ingatlanoknál van szükség, vagy csak ezeknél van létjogosultsága, az nagyon téved! Hiszen a felkészített lakások a vevők álmait testesítik meg, így hamar gazdára találnak, nagyon jó áron, ezzel bizonyítva a tulajdonosoknak a home staging erejét!

 

A kezdet

A legtöbb esetben csak az induló lökés hiányzik, megfelelő szemléletre és csupán néhány tízezer forintra van szükség, és máris egy sokkal mutatósabb és eladhatóbb lakás kerül a piacra.

Ha kihagyjuk a felkészülést, biztosra veszem, hogy eltűnünk a szürke kínálatban, ugyanazt kínáljuk, mint a szomszéd, ugyanaz a látvány fogadja a betérőt, mint az összes többi helyen, sőt, eleve kevesen fognak érdeklődni, és a potenciális vásárlók 90%-át elveszítjük, mert a legtöbben nem képesek meglátni a lehetőséget a lakásunkban.

Mindenki maga dönthet az anyagi és az energiaráfordítás arányáról és mértékéről. A home stagingnek nagyon sok szintje van, éppen az ingatlanok különbözőségéből adódóan, ám három alapesetet bemutatok számszerű példákkal.

Mennyit kell költeni a home stagingre az eladás előtt?

Az ingatlan értékének 1-5%-át költjük home stagingre az ingatlanra eladás előtt, ami klasszikus felkészítésnél jellemzően inkább 1-2% között mozog. Ez az ingatlan értékétől függően nagyon sok mindent jelenthet. 20-30 milliót érő ingatlannál ez nagyságrendileg fél millió forint, ami legtöbbször tartalmaz egy festést, tapétázást dekorációs tapétával, bútorok átrendezését, adott esetben azok kölcsönzését, megfelelő dekorációk elhelyezését, a folyamat végigkísérést, a tökéletes végeredmény létrehozását, fotózási stylingot, és az értékesítési marketing anyagot kompletten, amivel a tulajdonos megjelenhet a piacon!

 

Félmilliós befektetéssel minimum +1-2 millióval többért sikerül értékesíteni az ingatlant. Olcsóbb, 10 milliós kategóriánál a befektetés kb. 100-200 ezer forint, ilyen költségkerettel is csodát lehet tenni, ami szintén jócskán megtérül.

 

Nincs kizáró tényező vagy ok

Néhány ezer forinttól néhány százezer forintnyi teljes költségkeretről beszélhetünk. Haladóbb home staging már efölé is mehet, de ez már inkább ingatlanberuházás és -fejlesztés. Ez esetben felújítással vagy átalakítással kombinált home stagingről beszélünk, amivel sokkal magasabb szintre emelhetjük az ingatlan eredeti funkcióit, és olyan értéknövekményt érhetünk el, ami akár milliós nagyságrendeket is elérhet, és a beruházás eredményeképpen az árban jelentős növekedést generálhat. Ide tartozik például egy új konyha és/vagy fürdőszoba kialakítása is. Köztudottan ezek a helyiségek adják el az ingatlanokat! Ez 1-3 millió forint befektetést jelent, és leginkább a min. 15-20 milliós ingatlanoknál térülhet meg! Egy ilyen beruházás előtt szakértői segítségre van szükség, mert mindenképpen tudni kell mire érdemes költeni és mire nem, így lehet költségtakarékosan a maximumot kihozni az adott ingatlanból.

 

Két számszerű példa

Összesen 240000 Ft (home staging, értékesítési marketing, dekorációk) költséggel a 15,8 millió forintra becsült lakás néhány hónapon belül 16,5 millió forintért kelt el, egy olyan ingatlanpiaci szegmensben, ahol a vevők általában 7-8 millió forintért keresnek lakást, de mindenképpen 10 millió forint alatti lakások a keresettek. Az alkalmazott megoldásokkal nemcsak hogy megnöveltük az ingatlan értékét, de eladhatóvá is tettük, ami kulcsfontosságú volt!

A következő esetben a fentieken túl a költségek között még egy frissítő festés is szerepelt, vonzó színeket alkalmazva, amelyek tágították a teret. Az egyes falakat dekortapétával tettünk hangsúlyosabbá, illetve néhány helyre könnyedén eltávolítható falmatrica került. Összesen 375000 Ft-ot költöttünk (home staging és értékesítési marketing, dekorációk, festés, tapétázás), és némi időráfordítást is igényelt a tulajdonosok részéről (pakolás, felesleges bútorok elszállítása, kiköltözés, festés lebonyolítása, fotózás saját szervezésben). Ez esetben is 1,5% alatt maradt a ráfordítás. A kiinduló állapothoz képest 1,4 millió forinttal sikerült megnövelni a lakás értékét.

 

13+1 bűn, amit az ingatlaneladók elkövethetnek, és általában el is követik

1. Nem készülnek fel az eladásra és a költözésre. Nem tudják mi lesz utána!
2. Halogatnak és döntésképtelenek.
3. A hirdetésben rossz fotókkal (homályos, mobiltelefonnal készített, jelentéktelen részletet bemutató és a helyiségek méretét és kapcsolatát nélkülöző képekkel) jelennek meg, vagy fotó nélkül.
4. Nincs méretezett, méretarányos alaprajz, amely mutatja a helyiségkapcsolatokat, továbbá a szobák pontos méretét és azok arányait.
5. A hirdetés szövegéből kimaradnak a fontos és releváns információk, amiket tudnia kell a vevőnek, és nem élnek a figyelemfelkeltés lehetőségével sem.
6. Nincs célcsoportelemzés. És nem helyezik a vevőt a középpontba.
7. Rosszul határozzák meg az árat.
8. A bemutatáskor (és a fotózáskor is!) rendetlenség, kosz és káosz fogadja a látogatót. Legkevésbé sem vonzó, szellős és világos életteret kínálnak.
9. Túl sok, túl nagy és/vagy túl sötét vagy össze nem illő bútorokkal van telezsúfolva a lakás, a lomokról nem beszélve.
10. Nincs friss levegő, és különféle szagok terjengnek.
11. Mindenütt macska, kutya vagy kisgyermek nyomaival találkozik a vevőjelölt.
12. Túl sok ingatlanossal hirdetnek, különböző árakon, a legkevésbé hatékony módon.
13. Ha jön egy vevő, akkor nem hajlandóak eladni az ingatlant.
+1. A lakás és eladója összességében igénytelenséget sugároznak, azt mutatva, hogy nem is fontos az érdeklődő, nem fontos, hogy elkeljen a lakás, nem vendégként tekintenek a vevőkre, hanem mintha az púp lenne a hátukra.

 

Azt, hogy miként zajlik egy felkészítés a következő cikkben mutatom be.

Dr. Miklós-Somogyi Patrícia
http://msp-design.hu
http://msp-homestaging.blogspot.hu

 

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}