Lépcsők a lakásban - korlátok, anyagok, rejtett világítás

Lépcsők a lakásban - korlátok, anyagok, rejtett világítás

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Nagy öröm, ha két vagy több szintes az otthonunk, mert lehetővé teszi a funkciók (nappali, háló, dolgozószintek stb.) tökéletes különválasztását. A szintek közötti közlekedés kényelmes megoldása – lépcső, rámpa, lift –. alapvető fontosságú, ezúttal a lépcsőket vesszük górcső alá.

lepcsokalakasbankorlatok 720


A rámpa nagyon sok helyet foglal, de van, ahol ezt építenek, lifttel is már egyre több családi házban találkozni, de emellett szükség van lépcsőre is. A lépcső elhelyezése, formája, szerkezeti kialakítása, anyaghasználata, korlátmegoldása nagyon sokféle. Mielőtt belevágnánk lépcsőnk „megtervezésébe”, nézzünk utána, gondoljuk végig, kérjük ki a tervező tanácsát, és lehetőség szerint hallgassunk is rá! Mert a választott lépcső nagyon sokáig ott áll otthonunkban, ahová raktuk, és ahogyan kialakítottuk. Anyaga szerint készülhet kőből, vasbetonból, acélból, fából, üvegből, formája szerint lehet egy-, két- és háromkarú, húzott, íves, kör és csigalépcső, szerkezeti kialakítása szerint pedig lehet lebegő vagy egy-, illetve kétoldalt gyámolított, kéttámaszú lépcső.

Látványlépcső
A lépcső kerülhet a nappaliba vagy az egész ház kiemelt helyére, látványlépcsőként, de ha úgy döntünk, akár el is dughatjuk egy fal, egy ajtó mögé a lépcsőházba. A látványlépcső nagy helyet foglal el a térből, ehhez mérten megfelelő nagyságú legyen a nappali is: jusson kényelmes hely a lépcső melletti közlekedésre, legyen nagyvonalú az elhelyezése, ne szorítsuk be sehová, és figyeljünk arra is, hogy bármennyire látványlépcső, a bútorokat az emeletre fel tudjuk rajta vinni. A lépcső és a bejárat közé ne tervezzünk bútort, a közlekedő útvonalat hagyjuk szabadon. Anyaga és színe harmonizáljon a padlóburkolattal, a falak, bútorok, szövetek színeivel. Ha elrejtjük a lépcsőt (általában az előszobából indítjuk), ilyenkor anyaghasználatban pénztárcakímélőbb lehet a megoldás, de figyeljünk, hogy a kétoldalt felfalazott lépcsőházba is beférjenek a szállítandó bútorok.

Formák, szerkezetek, anyagok
Lépcsőnk formáját tekintve az egykarú lépcső a legegyszerűbb, viszont ez nem mindig elegendő egy szint áthidalásához. Többnyire az aszimmetrikus kétkarú lépcsők a megfelelőek, de persze építhetünk húzott karú, kör- vagy csigalépcsőt is, ám fontos, hogy mindegyiknél figyeljünk a megfelelő szélességre. Lépcsőnk szerkezetét is meg kell tervezni, ezt mindig bízzuk a statikusra! Azt elmondhatjuk, hogy mit kívánunk a legvégén viszontlátni: szeretnénk-e a tartószerkezetet, gerendákat, acéltartókat is látni, vagy csak a járólapokat. A leginkább pénztárcakímélő a vasbeton lépcső egy egyszerű burkolattal, ennél valamivel drágább az acéllépcső, s talán a legdrágább a fából készült.

lepcsokalakasbankorlatok 1
Anyagát tekintve a nyersbeton/látszó beton lépcső megépítésének művelete igényli a legtöbb munkát. Itt már a zsaluzásnál nagyon figyelni kell, mivel kizsaluzás után azonnal a végleges felületet látjuk (ha deszkával zsaluzunk, mindenképp gyalult deszkát használjunk, bár manapság inkább OSB lapokkal, esetleg rétegelt lemezzel vagy egyedi acélelemekkel készítik a zsaluzást). Kibetonozás, zsalubontás után is ügyeljünk a lépcső védelmére, hiszen egész építkezés alatt azon közlekednek a mesterek. Látszóbeton-lépcsőnket hagyhatjuk nyersen is, de burkolhatjuk fa- és egyéb járólapokkal is. Készíthetünk kör- vagy csigalépcsőt is, a szép íves formát ne dugjuk el a sarokba, helyezzük jól látható helyre, hiszen azért építettük ilyenre.
A falépcsők (nem a fa járólapokkal burkoltak) elkészítése nem egyszerű feladat, igen nagy hozzáértést és tapasztalatot igényel, ehhez mérten az ára is jóval magasabb, mint a betonlépcsőké. A bonyolultabb formájú falépcsők építése előtt találjunk hozzá megfelelően tágas helyet is, hiszen lakásunk dísze lesz. Házilagos kivitelezése nem javasolt, mindig bízzuk szakemberre!
Amennyiben egy egyszerűbb formájú és szerkezetű falépcső készítésébe mégis belevágunk, úgy figyeljünk arra, hogy a lépcső szerkezetének és a lépcsőfokoknak, korlátoknak megfelelően stabil alátámasztása legyen, gondoskodjunk az elkészült lépcső anyagának védelméről, fessük vagy lakkozzuk. Az építőanyag-áruházakban nagyon sokféle beltéri favédő festék kapható, kérjük ki az eladó tanácsát.
Az acél lépcsők egyszerűen, gyorsan megépíthetők, készülhet belőle körlépcső, középen vagy kétoldalt gyámolított (korláttal védett), akár még az építkezés közben is, és már a teherhordáshoz használhatjuk valamilyen ideiglenes járófelülettel. Az acél lépcsőt különösebben nem szükséges óvni, hiszen a végén úgyis lemázoljuk. Festésükre különös gondot fordítsunk, mert a a rozsdásodás, rozsdafoltok egyáltalán nem mutatósak. Általában high-tech stílusú lakásokba illenek, de ellenpontként, gondos mérlegelés után máshová is berakhatók.
Teljesen extrém módon üvegből is készíthetjük a lépcsőnket, mert minden ellenkező érzetünkkel ellentétben az üveglépcsők teljesen biztonságosak. Előtte azonban gondoljuk át jól (különösen a gyermekes családok), hogy a kicsiket mennyire zavarja majd a teljes átláthatóság miatti tériszony.

lepcsokalakasbankorlatok 2
A lépcső finom megvilágítása különösen sötétben segíti a biztonságos közlekedést. A praktikus ledeket utólag is fölszerelhetjük a lépcsőfokokra, de akár a korlát alá is tehetjük.

Korlátok, csúszásgátlás, megvilágítás
A lépcsőkorlátok úgy anyagukban, mint formájukban nagyon sokfélék lehetnek. Általában elmondható, hogy fa lépcsőköz fa korlátot, acél lépcsőhöz acél korlátot célszerű alkalmazni. A korlátok általában készülhetnek fából, acélból, üvegből és ezek kombinációjából, de lakásban a kőkorlát robosztussága miatt nem javasolt. Ha üvegkorlát mellett döntünk, a kéznyomok elkerülésére mindenképpen tegyünk rá kézfogót. A korlátok megtervezését is bízzuk szakemberre, bármilyen jónak tűnő ötleteink vannak, mert nagyon sok előírás van, amit a megvalósítás során be kell tartani (pl. korlátmagasság, elemek közötti minimális távolság stb.).
A lépcsőknél még beszélnünk kell a lépcsőfokok csúszásgátlásáról is, amit többféle módon oldhatunk meg. A kőporcelán lépcsőlapokat gyárilag csúszásgátlóval látják el, ezek lehetnek pozitívak (azaz kiállnak a lap síkjából) és lehetnek negatívak. Amennyiben nem gyári lépcsőelemet kívánunk beépíteni, nagyon sok gumibetétes fém csúszásgátló között válogathatunk. Ezeket a burkolással egy időben kell beépíteni, a gumi csíkot pedig a végén kell belehelyezni (behúzni). A kő, műkő járólapokat tükörszerűen vagy egy csíkban felérdesítik, a kőlapoknál lehet vékony bemarásokat is készíteni, amit azután műgyantával töltenek ki, biztosítva a csúszásgátlást. A falépcsőkre csúszásgátló ragasztócsíkot vagy lépcsővédő csúszásgátló szőnyeget tehetünk (beboríthatjuk az egészet is, de akkor miért csináltuk fából, és még a szőnyeg rögzítéséről is gondoskodni kell!). Lépcsőépítés előtt el kell dönteni azt is, hogy szeretnénk-e, ha az általános világításon kívül lenne külön világítása. Szinte végtelen sok variáció közül választhatunk, a hagyományostól az extrémig, ám arra vigyázzunk, hogy ez se legyen zavaróan sok, bármilyen szép is.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.