Utazás – utólag kár okosnak lenni

Az utazási irodák kedvezőbbnél kedvezőbb feltételekkel hirdetik a világ legkülönbözőbb pontjaira szóló utazásokat. Ahhoz, hogy az általunk – esetleg hónapokkal előre – kiválasztott, lefoglalt és pontosan megtervezett nyaralásba ne csúszhasson olyan hiba, amely miatti bosszankodást megfelelő körültekintéssel elkerülhettük volna, érdemes megfontolni az alábbiakat.

 

 

Legtöbbünknek – amellett, hogy dédelgetett utazási álmaink valóra váljanak – a legfontosabb tényező talán az ár. Ezzel kapcsolatban lássunk néhány fontos tudnivalót. Előfordulhat, hogy csak a szerződés megkötésekor szembesülünk azzal, hogy az általunk kiválasztott, és pénztárcánknak is megfelelő utazás nem is annyiba kerül, mint amennyi a hirdetésben szerepel. A részvételi díjon felül további pluszköltségek merülnek fel: pl. repülőtéri illeték, vízumdíj, különböző felárak, esetleg a biztosítás. Elég nehéz tehát úgy kalkulálni, hogy eleinte a teljes összegnek csupán egy töredékét ismerhetjük meg… Az utazási irodák arra hivatkoznak, hogy ők sem tudják előre, milyen mértékűek lesznek ezek a díjak, mivel a repülőtéri illeték folyamatosan változik, a biztosítás összege attól függ, melyik biztosítónál kötjük, és a felárak szintén csak később – a szolgáltatás pontos meghatározását követően – állapíthatók meg. Ahhoz, hogy ne érjen bennünket az a kellemetlen meglepetés, hogy az eredetileg megadott összegnek majd a dupláját kell kifizetni, érdemes személyesen felkeresni az irodát és tájékozódni arról, milyen nagyságrendű pluszköltségekre számíthatunk.

 

Katalógust – elejétől a végéig

Ha egy katalógusban megtetszik egy út, ne felejtsünk el a füzet elejére, vagy végére lapozni, és figyelmesen elolvasni a hasznos tudnivalók, tanácsok címszavak alatt található rövid tájékoztatót. Itt olyan lényeges információkra lelhetünk, mint például a katalógusban alkalmazott csillag, vagy egyéb, a szálloda besorolására vonatkozó jelzések, illetve, hogy ezek megfelelnek-e a magyar követelményeknek. Tájékozódhatunk továbbá arról is, hogyan lehet jelentkezni a fakultatív programokra, vagy milyen módon történik a fizetés, esetleg csoportos utak indításához meghatároznak-e minimális létszámot. Több kiadványban itt írnak az adott országra jellemző közlekedési és egyéb szokásokról, éghajlatról, vízumkötelezettségről.

Mikor emelkedhet az ár?

Miután kellően beleéltük magunkat az utazásba, alapvető fontosságú – semmiképpen sem elhanyagolható – feladat az adott utazási iroda általános szerződési feltételeinek figyelmes, pontról pontra történő elolvasása. Ha valami nem világos, kérdezzünk rá, még a szerződés aláírását megelőzően!
Persze, ha minden jól alakul, felesleges elolvasni – mint ahogy biztosítást kötni is pénzkidobás -, de a mondás szerint is, jobb félni, mint megijedni!.
Az általános szerződési feltételekből nem csak az utazási szerződésből eredő jogainkat ismerjük meg, hanem számos olyan kérdésre is választ kaphatunk, amelyek fel sem merülnének bennünk, és csak akkor foglalkoztatnak, amikor már megtörtént a baj. Nézzük, mi a helyzet például akkor, ha elutazásunk előtt a forint árfolyama romlik, és az utazási iroda erre hivatkozva díjemelést alkalmaz. Az elmúlt évben, a nyári főszezon során nagyon sok panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz azzal kapcsolatban, hogy az utazási iroda felemelte a részvételi díj összegét a kerozin árának emelkedése, más esetekben a forint devizaárfolyamának romlása miatt. Ha figyelmesen elolvastuk az általános szerződési feltételeket, biztosan eszünkbe jut, hogy volt benne szó az áremeléssel kapcsolatban.
Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló kormányrendelet szerint:
Az utazási szerződésben meghatározott díjak nem emelhetők, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. A díj emelésére kizárólag a közlekedési költségek nemzetközi egyezményen alapuló díjszabási vagy hatósági árának változása miatt, továbbá egyes szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték, valamint a szolgáltatóval kötött szerződésben szereplő deviza forintárfolyamának időközi változása miatt kerülhet sor. A díjemelés mértékének arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével. A díjemelés indokát az utassal írásban közölni kell.
Az utazási szerződésben meghatározott díjak összege az indulást megelőző 20 napon belül az 1. bekezdésben meghatározott okból sem emelhető. A fentiek értelmében a tájékoztató füzetben feltüntetett díj emelésére az utazási irodának az alábbi esetekben van lehetősége:
– még az utazási szerződés megkötését megelőzően módosíthat a tájékoztatóban szereplő árakon, azonban az utazási szerződésnek már a módosított árat kell tartalmaznia,
– az utazási szerződés megkötését követően a díjemelés csak akkor lehetséges, ha a szerződésben az utazási vállalkozó fenntartja magának ezt a jogot, de ilyen esetben is csak a kormányrendeletben felsorolt három esetben, és csak az utazás megkezdését megelőző 20. napon kívül.
A fenti panaszokra tehát a válasz a következő:
Az árfolyamváltozás jogcímén érvényesített áremelésre az utazási vállalkozónak lehetősége van az utazás megkezdését megelőző 20. napig, amennyiben a díjváltoztatás jogát a szerződésben fenntartotta.
A kerozin árának változása miatt viszont egyáltalán nem jogosult árat emelni az utazási szerződés megkötését követően, tekintettel arra, hogy a kerozin ára nem hatóságilag szabályozott, és annak mértére vonatkozó nemzetközi egyezmény nem létezik.

A szó elszáll…

A szerződéskötést és az elutazást megelőző óvintézkedések után nézzük, melyek azok a leggyakoribb problémák, amelyek az utazás során adódhatnak.
Sokszor kifogásolják a fogyasztók, hogy a szálloda nem felel meg a szerződésben foglaltaknak. Ilyen esetben az első teendőnk az legyen, hogy az utaskísérővel, vagy az utazási iroda helyszíni képviselőjével jegyzőkönyvet vetetünk fel, és azt aláíratjuk vele. Legjobb, ha még az elutazás előtt megkérdezzük és tisztázzuk, hogy pontosan kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Mindenre persze nem lehet felkészülni, de fontos, hogy ne csak saját hibánkból tanuljunk, hiszen minden a mi pihenésünkre, illetve zsebünkre megy. A hazautazást követően lehetőségünk van az utazási irodával szemben a hibás teljesítésből eredő igényeink (pl. részvételi díj arányos részének visszafizetése) érvényesítésére. Ehhez a helyszínen felvett jegyzőkönyv fontos bizonyítékul szolgál.
Abban az esetben, ha a szállodában valamilyen – az utazási szerződésben biztosított – szolgáltatást nem tudunk igénybe venni, az ebből eredő igényünket az utazási iroda felé is érvényesíthetjük, mivel az utazási iroda felelős a szerződés teljesítéséhez igénybe vett közreműködőjének magatartásáért. Sokszor találkoztunk olyan esettel, amikor az utazási iroda megpróbálta kivonni magát a felelősség alól, a kormányrendelet azonban egyértelműn kimondja az utazásszervező felelősségét.
Szeretnénk továbbá még egy lényeges dologra felhívni a figyelmet. Amennyiben a szerződéstől való elállásra – akár az utazási iroda, akár az utas részéről (pl. a részvételi díj több mint 10%-kal emelkedett, a szerződésben foglaltak lényeges módosítását kezdeményezi az utazási iroda, a program lényegesen megváltozott) – nem az utas érdekkörében felmerült okból kerül sor, az utazási iroda köteles a teljes, utas által befizetett összeget, valamint ennek évi 20%-os kamatát visszafizetni, illetve az utasnak a szerződés megszűnéséből eredő kárát megtéríteni.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop