Szőnyegek – fogyasztóvédői szemmel

Egy otthonos, barátságos lakás nélkülözhetetlen elemei a szőnyegek. Legyen az kézi, gépi, hurkolt, nyírt felületű, velúr, hagyományos, vagy ultramodern mintázatú, kedvelt darabjai a családnak. Most nem esztétikai, hanem fogyasztóvédelmi szemszögből közelítjük meg kiválasztásukat, funkciójukat.

 

 

A szőnyegnek illeszkednie kell a lakás stílusához, a bútorokhoz, és megfelelő védelmi funkcióval is rendelkeznie kell. Mások az elvárások vele szemben a nappaliban vagy az előszobában, és megint mások a hálóban vagy vendégszobában. A fokozott igénybevételnek kitett helyiségekbe csak nagyobb kopásállóságú, a rendszeres strapát jól bíró szőnyeget válasszunk.

 

A szőnyegek felületének, a nyersanyag-összetételnek egyrészt esztétikai, másrészt használati szempontból van jelentősége. A gyapjú felület kellemesebb komfortérzetet biztosít, ugyanakkor nagyon érzékeny, nehéz tisztán tartani. A polipropilén és poliamid szőnyegek könnyebben tisztíthatók, a polipropilén tartósan antisztatikus, de hajlamosabb a lelapulásra, a poliamid pedig a nagyobb rugalmassága miatt még a görgős székeket is jól tűri.

Címkézés
A szőnyegekhez is kötelező vásárlási tájékoztatót mellékelni, amely két részből áll: a minőségtanúsításból és a használati-kezelési útmutatóból. A minőségtanúsítás a terméknek a vásárló számára lényeges tulajdonságait, jellemzőit tartalmazza.
A használati-kezelési útmutatónak a vásárlót a termék használatáról, tisztíthatóságáról kell tájékoztatnia,
A termék címkéje tartalmazza még a termék megnevezését, gyártójának vagy forgalmazójának pontos nevét és címét, valamint a termék származási helyét. Fontos, hogy mindezekről még az áru megvétele előtt tudjon a vásárló tájékozódni. A szőnyegeknél ezeket az adatokat általában a hátoldalra ragasztott címkén találjuk meg.

Soha ne rázzuk!
A fogyasztói tájékoztatásnak minden esetben tartalmaznia kell a tisztíthatóság módját is. A legtöbb szőnyeg otthon a megadott kezelési útmutató szerint tisztítható. Az üzletekben ma már igen nagy a választék a különféle szőnyegtisztító szerekből, de ne kísérletezzünk, mindig csak a gyártó által megadottak szerint ápoljuk a terméket.
Ha úgy érezzük, hogy képességeinket valamilyen oknál fogva meghaladja az otthoni tisztítás, akkor forduljunk szakemberhez, de ebben az esetben nagyon figyeljünk a vállalási jegyzőkönyvre, hogy abba pontosan kerüljön bele minden folt, esetleges sérülés. Erre azért van szükség, mert ha véletlenül a tisztítás során probléma adódna, az ne a mi felelősségünk legyen. Ennek hiányában azonban nehéz a reklamációnkat érvényesíteni.
Fontos tudnivaló még, hogy a szőnyeget, még ha kis méretű is, soha ne rázzuk ki, mert a súlyánál fogva a szegély leválhat, ezáltal maradandóan károsodhat. Ez általában kisebb darab szőnyegeknél fordulhat elő, mert számításon kívül hagyjuk, hogy a szőnyeg szegélye az erősebb igénybevétel miatt vastagabb ugyan, de nem annyira, hogy a szőnyeg teljes súlyát meg tudja tartani.

Szállítás
A szőnyeget soha, semmilyen körülmények között nem szabad hajtogatva szállítani, tárolni! A hajtogatás a hátoldalban maradandó károsodást okoz, amely a felületen is meglátszik. Súlyosabb esetben a hajtásvonal esztétikailag hátrányosan befolyásolja a felületi képet, megbontja a mintázatot, vagy a színekben okoz változást, mert másképpen esik rá a fény. Ha a szállítást tekercselve mi magunk nem tudjuk megoldani, akkor kérjük a szőnyeg házhoz szállítását.
Szavatossági idő
Fontos, hogy az üzletben a termék vásárlási tájékoztatóját a blokkal együtt átvegyük és megőrizzük. A legkörültekintőbb vásárlás esetén is előfordulhat, hogy hibás terméket vásárolunk, ebben az esetben viszont az árut a vásárlás helyén csak a fizetési bizonylattal tudjuk megreklamálni. Blokk híján az üzlet nem köteles minőségi kifogásunkkal foglalkozni. Érdemes a vásárlási tájékoztatót is megőrizni, előfordulhat ugyanis, hogy a termék jó minőségű, de tartalmilag hibás tájékoztatót mellékeltek hozzá, ekkor a meglévő útmutatással bizonyíthatjuk, hogy a meghibásodás a hiányos vagy nem megfelelő tájékoztatás következménye.
A szőnyegekre két év szavatossági idő vonatkozik. Reklamáció esetén a kereskedő köteles a jogszabályban meghatározottak szerinti jegyzőkönyvet felvenni. A 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével összeegyeztethetetlen.
Ha a kereskedő a hibát elismeri, a fogyasztó elsősorban kijavítást vagy kicserélést követelhet. A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha egyik lehetőség sem valósul meg, akkor a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Ha a kereskedő a 6 hónapon belül jelentkező hibát nem ismeri el, akkor ő köteles bizonyítani, hogy az a vásárláskor nem volt benne a termékben. Ilyenkor a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárláskor benne volt a termékben.


Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop