Olajsütők - örömök és bosszúságok

Olajsütők - örömök és bosszúságok

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az olajjal való sütéshez kiváló lehetőséget kínálnak az olajsütők. A hazai étkezési szokásoknak megfelelő kedvenc sült krumpli és rántott hús elkészítéséhez a legtökéletesebb „edény” az olajsütő.

 

olajsuto

 

Az olajsütők egyik legfontosabb jellemzője, hogy az olaj hőmérsékletét a beépített hőfokszabályzó - a beállításnak megfelelően - állandó értéken tartja. Így nem fordulhat elő a serpenyőben történő sütéshez hasonló olajtúlhevülés, ami az olaj idő előtti elhasználódását eredményezi.

Az elégett zsiradékok elfogyasztása növeli a rákos megbetegedés kockázatát, ezért nagyon fontos, hogy a sütéshez használt olaj mindig tiszta, átlátszó legyen. Ha az olaj elhasználódott, feltétlenül cseréljük ki.
Minél kevesebb zsiradék kerül a szervezetbe, annál alacsonyabb a koleszterinszint, és a helytelen táplálkozással együtt járó gyomorterhelés. Ezt a legegyszerűbben a következőképpen érhetjük el:

olyan sütési hőfokot válasszunk, amelyen sül az étel, és nem „ázik”,*csak akkor tegyük az olajba az ételt, amikor az már elérte a sütési hőmérsékletet,*csak addig süssük az ételt, ameddig szükséges,*a megsült ételt tegyük szalvétára, hogy a papír felszívja a felesleges olajat.

Választási szempontok

A vásárlást ne a fogyasztói ár megtekintésével kezdjük, hanem annak számbavételével, hogy mit is várunk el a terméktől. Ismerjük meg, melyik termék mit nyújt.Mosogatógéppel rendelkezőknek feltétlenül a kivehető olajtartályos készülék ajánlott.*A beépített mikro-olajszűrővel ellátott sütőkosár már sütés közben szűri az olajat, így az tiszta marad, és újból felhasználható.*A beépített „kondenzáló rendszer” kondenzálja az olajsütő belsejében keletkezett gőzt, így kevesebb szag jut ki a légtérbe. A kondenzáló fiókban az olaj szaga és gőze lecsapódik, s a két előzőleg lefagyasztott jégakku jóvoltából kondenzálódik.*A fedőbe épített szűrő a sütés alatti olajpára felfogására szolgál, csökkentve ezáltal a sütéskor keletkező szagokat.*A hőszigetelt külső falak csökkentik a használat során fellépő véletlenszerű égési sérülés kockázatát.*A beépített kapcsolóóra lehetővé teszi, hogy azonos mennyiségek sütése esetén az idő beállításával mindig azonos minőséget érjünk el.*A tetőbe épített - páramentesített - ablak lehetővé teszi, hogy a tető nyitogatása nélkül is nyomon követhessük a sütést.*A beépített jelzőlámpa egyrészt azt jelzi, hogy a bekapcsolást követően az olaj elérte a megfelelő sütési hőmérsékletet, másrészt azt, hogy a fűtőtest fűtési szakaszban van.*Az olajleeresztő megkönnyíti az olaj eltávolítását.

Minél több szolgáltatást nyújt a termék, annál magasabb árral kell számolni, s természetesen a fogyasztói árat a divatos forma és a márka is befolyásolja.

Aki nagyon modern és komplett konyhát alakít ki, annak arra is lehetősége van, hogy munkapultba épített olajsütőt vásároljon.
A nemesacél anyagból készült olajsütőnél a sütőmedence túlnyúlik a sütőzóna felett. Ez az ún. habzó zóna, vagyis ide kerül a sütés folyamán keletkezett hab, anélkül, hogy kifutna az edényből. A kényelmet szolgálja az olajtartály alján kialakított lefolyó, amelyen keresztül leengedhető az olaj, és elvégezhető a tisztítás.

Tisztítási gondok

Az olajsütők tisztíthatósága egyrészt a sütőedény anyagától, bevonatától, vagy annak hiányától és a háziasszony gondosságától függ.
Az olajsütő tisztítása különös gondosságot igényel. Az olajsütőben tárolt olajtól az egész készüléknek „olajszaga” lesz, ami később sem szüntethető meg.
A minden használat utáni olajkiöntés és tisztítás a megfelelő tisztíthatóság alapkövetelménye. Ennek elmulasztása az idő múlásával tisztíthatatlanná teszi a terméket. Ennek az az oka, hogy az olajban maradt egyéb szervesanyag (szárazanyag) apró szemcsék formájában ráég a sütőedény palástjára.

Gyakori probléma az olaj kihabzása. A hideg élelmiszer bemerítésekor olyan mennyiségű gőz képződik, amit hagyni kell elpárologni, akár normál edényben, akár olajsütőben történik a sütés. Ezért fontos, hogy a sütőkosárnak az olajba történő bemerítésekor várjuk meg, amíg a gőz elpárolog, és csak utána zárjuk le a sütő tetejét.

Könnyítsük meg dolgunkat!

Minden használat után öntsük ki az olajat, és finom szűrőn átszűrve, tároljuk hűtőben.*Ezután papírtörölközővel töröljük ki a sütőedényt, majd alaposan tisztítsuk meg a külső-belső felületeket.*Fordítsunk külön figyelmet a sütőedény oldalfalainak és a tető belsejének a tisztítására, mert ott találhatók azok a gyenge pontok, ahonnan a ráégési nyomok eltávolítása biztosítja az olajsütő esztétikus és higiénikus állapotának a megőrzését.*Próbáljuk meg elkerülni az olajkihabzást, mert az olyan résekbe is befolyik, ahonnan szinte lehetetlen eltávolítani.*Ha az olaj színe megváltozik, azonnal cseréljük ki, mert az elégett olaj növeli a felületi ráégést (rákkeltő is) és tisztíthatatlanná teszi az edényt. Az olaj elhasználtságára nemcsak a színe, hanem a habképződés is utal.*Ha nagyon makacs a szennyeződés, akkor használjunk hideg zsíroldót, vagy speciális tisztítószert, de csak olyat, amelyik alkalmas az olajsütő belső felületének a tisztítására. Mindig szigorúan tartsuk be a tisztítószer gyártójának utasításait.*Tisztításkor különös gondossággal kell eljárni annak érdekében, hogy az elektromos részekhez semmilyen körülmények között ne kerülhessen víz.

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.