Napszemüveg - öltöztet, de véd is

Napszemüveg - öltöztet, de véd is

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A május 1-jén megrendezett városligeti majálison a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sátrához ellátogatók ingyenes napszemüveg-bevizsgáláson győződhettek meg arról, hogy megfelelően védik-e szemüket a káros sugárzással szemben.

 

napszemcsi

 

Napjaink egyik legkeresettebb divatcikke a napszemüveg, mely egészségvédelmi funkcióval is rendelkezik. Az ózonréteg elvékonyodása, helyenként teljes hiánya a káros UV sugárzás elleni fokozott védelemre int. A jól kiválasztott napszemüveg megvédi szemünket az egészség szempont-jából nagy jelentőséggel bíró, más eszközökkel ki nem küszöbölhető fénysugaraktól.

Káros vagy ártalmatlan?
A napsugárzás széles spektrumából a látható fény mellett ultraibolya és infravörös fénysugarak is érkeznek.

  • Az infravörös sugárzás (780-5000 nm) szűrése nem indokolt, mivel egészségkárosító hatása bizonyítottan nem jelentős.*Az ultraibolya sugárzás hullámhossz szerint UV C (100-280 nm), UV B (280-315 nm), és UV A (315-380 nm) részre osztható.*A földet körülvevő atmoszféra a káros sugarak jelentős részét elnyeli. Az ózonpajzs az UV A-t nem, az UV B-t részben és az UV C sugárzást teljes egészében kiszűri.*A látható fény (380-780 nm) megfelelő szűrése azért fontos, mert a túl erős, illetve gyenge fény nehezíti a látást.
  • Az olcsóbb is biztonságos

A vizsgálat során minden érdeklődő saját maga is meggyőződhetett napszemüvege biztonságosságáról. A lencsék teljes felületét ellenőrizve jól látható volt, mennyi fényt enged át a látható és a káros UV sugárzásból.
A néhány másodpercet igénylő vizsgálatok jó eredmény-nyel zárultak. A 116 db vizsgálati mintából 4 db (3 százalék) bizonyult nem teljesen biztonságosnak. Ezek között találtunk olyat, amelyik már több évtizede tulajdonosa birtokában volt. Ezek a termékek nem elégítik ki a mai jog-szabályi követelményeket, illetve saját fogyasztói elvárásainkat sem.
Érdekességképpen elmondható, hogy 2-3 szemüveg olyan sötét színű volt, amely már a látható fényből is csak na-gyon keveset eresztett át, ezzel korlátozva használójának a jó látást. A sötét lencse esetében még fontosabb a jó UV szűrés, mivel az ilyen lencse használatakor a pupilla kitágul, ezzel még védtelenebbé válik a szemünk.
A korábbi vizsgálatokkal megegyezően, az UV fényelnyelés vonatkozásában most sem volt tapasztalható összefüggés az ár/márka és biztonságosság között.

Egyéb szempontok
A fogyasztóvédők ezen a napon csak a bemutatott termékek UV fényáteresztését tesztelték. Ezen túlmenően azonban egyéb szempontok is befolyásolhatják választásunkat, például a kényelmes viselet, a keret és a lencse mérete, színe, kialakítása, és még számos tulajdonság. Tanulságként vonható le az a megállapítás, hogy régi napszemüvegeinket érdemes újra cserélni.
Vásárláskor mindenképpen figyeljünk arra, hogy a kiválasztott termék sérülésmentes legyen, a mellékelt címkén szerepeljen a gyártó vagy a forgalmazó elérhetősége. Csak olyan kereskedőben bízzunk, akinél a vásárlást igazoló blokkot megkapjuk, hiszen később panaszunkat, reklamációnkat így érvényesíthetjük.

Kötelező információk
A tájékoztatót a napszemüveg keretén, a levehető címkén, vagy a csomagoláson kell feltüntetni. Ezek a következők:

  • gyártó vagy forgalmazó neve és címe*filter kategória (0-tól 4-ig)*4-es kategória esetében, illetve abban az esetben, ha a napszemüveg nem felel meg a vonatkozó szabvány országúti vezetéshez használható napszemüvegekre vonatkozó előírásának, akkor kötelező a következő figyelmeztető felirat: „Nem alkalmas vezetéshez és országúti használathoz”. Ezt a figyelmeztetést szöveggel, vagy jóváhagyott szimbólum használatával - mely mérete nem lehet kisebb 5 mm-nél - kell jelezni.*"CE" jelölés
  • További - a gyártó által adható - információk

filter típusa (pl.: fotokróm, polarizációs stb.)*különleges védelemre és tisztításra vonatkozó információk*jelölések magyarázata*optikai osztály*abban az esetben, ha a referenciapont eltérő a definiálttól, a referenciapont helyzete, a technikai részben részletezettek szerint*transzmittancia névleges értéke

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.