Kifogások ezerszámra

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) idén először kezdett meg teljes évet egységes irányítás alatt. Ennek eredményeként több mint 10 év után első ízben volt kiszámítható a szakmai munka gazdasági háttere és a humán erőforrás feltétele. Az egységes szervezet és főleg az ennek hátteret biztosító informatikai, kommunikációs rendszerek kiépítése az elmúlt félév során csaknem teljes egészében megvalósult. Az elkövetkezendő hetekben kezdi meg működését a korszerű közigazgatás egyik alapeleme: az ügyfélkapurendszer.

 

eget vasalo

 

A kevésbé frekventált helyen elhelyezkedő vendéglátóhelyeket, valamint a munkahelyi étkeztetést, közétkeztetést végző cégek tevékenységét egy teljes éven keresztül folyamatosan vizsgáljuk. A gyermekek érdekeire figyelemmel folytattuk le az óvodákban közétkeztetést végző egységek, konyhák ellenőrzését, amelynek során a vizsgált konyhák 72 százalékában tártunk fel szabálytalanságot. Fokozott figyelmet fordítottunk a beszerzési és ételkísérő dokumentumok ellenőrzésére, az előállítás, illetve kiszállítás előírásainak megtartására, továbbá a vendéglátó termékek előállítási feltételeinek betartására és a kereskedelmi tevékenységvégzési feltételek betartására. Az egységek 11 százaléka működési engedély nélkül folytatta tevékenységét. Gyakori probléma a tiltott lefagyasztás, illetve a lefagyasztásra kerülő termékek nem megfelelő jelölése, vagy a jelölés hiánya. Gyakori a lejárt minőségmegőrzési/fogyaszthatósági idejű termékek felhasználása, és a kiszállítást végző konyhák ételkísérő dokumentumainak hiányossága.

Párizsi – harmaduk megbukott
A húsvéti ellenőrzés kiemelt szempontja volt az ünnepkörhöz kapcsolódó édesipari termékek, különösen a figurális, valamint a húsipari termékek forgalmazásának vizsgálata. A vizsgálat során ellenőriztük az árfeltüntetési szabályokat, a termékek jelölési előírásai jogszerűségét, az áruk eredetigazolását, és a minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idő megtartását. Igen kedvezőtlen képet mutat, hogy a 893 próbavásárlás 21 százalékában történt fogyasztói megkárosítás. Gyakran előforduló szabálytalanság az áru eredetét igazoló dokumentum hiánya, illetve a beszerzési bizonylatok kötelező adattartalmának nem megfelelősége.
A gyermekek védelmében végeztük el a csecsemők részére készített bébiételek laboratóriumi vizsgálatát is. Összesen 138 bébiétel ellenőrzésére került sor. Megnyugtató, hogy a termékek címkéjén „ígérteknek” 11 termék kivételével minden vizsgált bébiétel megfelelt.
Az első félévben lefolytattuk a párizsik laboratóriumi vizsgálattal egybekötött ellenőrzését. Az ellenőrzött párizsik 28 százaléka nem felelt meg a követelményeknek. A fogyasztói tájékoztatás gyakran kifogásolható: több esetben használtak a termelők meg nem engedett minőségi jelzőt a megnevezésben, vagy nem vették figyelembe a nettó tömeg jelölésére vonatkozó kötelező betűnagyságot. „Új hiba” a megnevezéshez kapcsolódó szabálytalan jelölés, azaz a „marhahúsos párizsi” megnevezés azon termékeknél, melyeknél marha- és sertéshúst is felhasználtak az előállítás során.

Jogsértő reklámok
A szolgáltatás-ellenőrzés területén 2008. I. félévében jelentős változást hozott az a jogszabályi változás, mely a villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos lakossági fogyasztói panaszok ügyében történő eljárásra biztosít hatáskört. E területet érintően 2008. I. félévében 453 fogyasztói panasz érkezett a felügyelőségekhez. A megindított közigazgatási hatósági eljárások közül 156 zárult le, amelyből 99 esetben bizonyult a fogyasztó panasza megalapozottnak. A gyógyszerek reklámozásával kapcsolatos ellenőrzésünk keretében összesen 1.566 gyógyszertári szórólapot vizsgáltunk meg, ebből 235 db esetében láttuk indokoltnak az I. fokú eljárás megindítását, és további 29 reklámfelügyeleti eljárást kezdeményeztünk.
A fogyasztók széles körét érintő, megalapozottnak talált érdeksérelem esetén hatóságunk közérdekű keresetet indíthat. A Karthago Tours Kft-vel szemben kerozin pótdíj jogosulatlan felszámítása miatti pert első fokon az NFH megnyerte.
Az ár, egységár feltüntetése ellenőrzésének célja a fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának, illetve díjának feltüntetésére vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése volt, elsősorban a bevásárlóközpontokban található üzletekben. Sajnos továbbra is jelentős azon kereskedők száma, akik nem fordítanak kellő figyelmet jogszabályi kötelezettségeik teljesítésére, mely kisebb arányban a szolgáltatások terén is tapasztalható.
Az „UTAZÁS 2008” Kiállítás kiállítóinak és értékesítőinek körében végzett ellenőrzés során az átvizsgált 80 kiállítóból 39-cel (49 százalék) szemben történt hatósági intézkedés.
Lefolytattuk az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek reklámozására és értékesítésére vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzését, mely szintén a gyermekkorúak, illetve a 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét szolgálja. A vizsgálat a médiában is jelentős visszhangot kapott, mégis igen magas volt a kifogásolási arány.

Kiszolgáltatott korosztály
Az árubemutatóval és vásárlással egybekötött utazási tevékenység ellenőrzésének során a kifogásolási arány 86 százalékos volt. Az ellenőrzés célja az volt, hogy kiszűrje azon vállalkozásokat, amelyek egyfelől nem a jogszabályoknak megfelelő általános szerződési feltételeket használnak, illetve olyan kereskedelmi gyakorlatot alkalmaznak, mely a fogyasztókat megtévesztheti, vagy jogszabályba ütközik, másfelől olyan árut értékesítenek, amely a minőségi, biztonsági követelményeknek nem felel meg. Megállapítottuk, hogy annak ellenére, hogy a tipikus címzetti kör az idősebb korosztály, kiszolgáltatott helyzetük kevésbé élesen rajzolódik ki. A vizsgálat pozitív tapasztalata, hogy a bemutatót végző személyek részéről egyetlen esetben sem találkozhattunk agresszív fellépéssel, így a vásárlásra vonatkozó döntések – ha nem is teljesen befolyástól mentesen – önkéntes alapon születhettek meg. Kedvezőtlen tapasztalat azonban, hogy az árubemutatók alkalmával nem hangzik el a fogyasztók jogainak érvényesítéséhez szükséges információ.

Piacok – veszélyes műszaki cikkek
Piacfelügyeleti tevékenységünk keretében elsősorban azt ellenőriztük, hogy a forgalomba hozott élelmiszernek nem minősülő termékek megfelelnek-e a vonatkozó közösségi harmonizációs jogszabályokban megállapított követelményeknek, valamint nem veszélyeztetik-e a fogyasztók életét, egészségét és/vagy vagyonbiztonságát. E munkánk során külön figyelmet fordítunk arra is, hogy a gyártók, importálók, forgalmazók megadnak-e minden tájékoztatást a fogyasztóknak ahhoz, hogy a termékek biztonságosan és rendeltetésszerűen használhatók legyenek. Az ellenőrzések és célzott mintavételek során az NFH laboratóriumai 49 termékről állapították meg, hogy veszélyeztetik a fogyasztók egészségét, testi épségét. Ezen termékek forgalmazását megtiltottuk, melyről közleményt adtunk ki. A műszaki területen feltárt hiányosságokból adódóan elsősorban az áramütés-, tűz- és balesetveszély miatt kellett intézkedni, a nem megfelelő lámpatestek, háztartási készülékek és minimális számban a kéziszerszámok hordozhatják a fogyasztóra a legnagyobb veszélyt.

Mosogatószerek: címkézési hiányosságok
Az első félévben került sor a folyékony mosogatószerek vizsgálata és a forgalmazási körülményeinek ellenőrzésére. A címkézés szempontjából a megvizsgált készlet 62,7 százalékát kifogásoltuk.
A vizsgálatok tapasztalatai alapján elmondható, hogy a multinacionális cégek ismert márkájú termékein a jelölések megfeleltek a jogszabályi előírásoknak. A feltárt jelölési hiányosságok többsége a kisebb gyártók termékein fordult elő. Leggyakoribb hiányosság a gyártók telefonszámának, illetve annak a weboldal címnek a hiánya volt, ahol az összetevőjegyzék megtekinthető. Laboratóriumunkban megmértük a címkén feltüntetett hatóanyagok mennyiségét, ellenőriztük a feliratokon jelzett pH semleges és antibakteriális hatás teljesülését, és vizsgálati eredményeinket összehasonlítottuk a termékcímkén feltüntetett információkkal. A vizsgált termékeket beltartalmi értékeit a termékcímkén jelölttel egyezőnek találtuk. A vizsgált három antibakteriális hatással jelzett készítmény közül kettő azonban nem bizonyult megfelelőnek.

Termékek gyermekeknek – körültekintően vásároljunk!
A gyermekruha, gyermekcipő és gyermekmagasszék vizsgálatának szükségességét indokolta, hogy ezen termékek használói az egyik legkiszolgáltatottabb korosztályt alkotják. Az üzletek működésével kapcsolatosan továbbra is a legtöbb hiányosságot az árukészlet származásának igazolása terén állapítottuk meg. Az árfeltüntetést vizsgálva a legtöbbször az akciós árak helytelen kiírását kifogásoltuk. Jellemző, hogy a terméken nem a ténylegesen fizetendő árat tüntetik fel, hanem az eredeti, kedvezmény nélküli árat, és a kedvezmény mértékét.
A biztonságossági vizsgálatok kiterjedtek a gyermeklábbelik címkézési előírásainak ellenőrzésére, a lábbelik formakialakítására, a rajtuk alkalmazott díszítésekre, valamint a járótalpak csúszásvizsgálatára. A vizsgált 17 gyermeklábbeli közül 15 nem elégítette ki a biztonságossági követelményeket. A csecsemő és gyermekruhák vizsgálata kiterjedt a termékek címkézési előírásainak ellenőrzésére, valamint a húzózsinórokra, illetve a zsinórok végződéseire és a termékeken alkalmazott díszítő elemek, gyöngyök, flitterek felerősítési szilárdságának mérésére. A vizsgált 16 csecsemő- és kisgyermekruha közül 15 nem elégítette ki a szabvány biztonságossági követelményeit. Az etetőszékeket a szerkezeti előírások (ütésállóság, szilárdság, nyílások mérete), a stabilitás (előre, hátra és oldalirányban), valamint az etetőtálca és a lábtámasz terhelésére vizsgáltuk. Az ellenőrzött 9 etetőszék közül 7 bizonyult nem biztonságosnak.

Padlólerakás – már értünk hozzá…
A parketták, laminált padlók esetében vizsgálatunk a forgalmazási előírások betartására, a megfelelőség igazolás, beépítési útmutató és a kötelező jelölések meglétére, valamint a tárolással kapcsolatos szabálytalanságok feltárására irányult. Az egységek működésével kapcsolatos hiányosságok közül a szabálytalan árfeltüntetés a legnagyobb arányú. A parkettáknál a megfelelőség igazolás és címkézés terén csak kis számú hiányosságot tapasztaltunk, a beépítési útmutató hiányának száma azonban magasabb volt, mint a laminált padlóknál. Ennek oka, hogy az évtizedek óta gyártott hagyományos parketták lerakását szakemberek végzik, a lerakás módja nem változott, így nem igénylik az útmutatót. A laminált padlót 10-15 éve forgalmazzák, viszonylag új termék, a gyártó a reklamációk elkerülése miatt rajzos, ábrás beépítési útmutatóval látja el a termékeket, ezért a beépítési útmutató hiánya kis mértékű volt.

Lefelejtett árak
A tetőfedő anyagok forgalmazási körülményeinek ellenőrzése a hazai és külföldi gyártású tetőfedő anyagok (betoncserép, égetett agyagcserép, szálcement-, bitumenes- és fém tetőfedő elem) forgalmazási előírásainak betartására, a megfelelőség igazolás, beépítési útmutató és a kötelező jelölések meglétére, valamint a tárolással kapcsolatos szabálytalanságok feltárására irányult. Az általános kereskedelmi tevékenységre vonatkozó szabályokat az üzletek általában betartják. Ez alól kivétel az árfeltüntetés, amelynél kiugróan magas (34 százalék) volt a kifogások száma. A vizsgált tetőfedő anyagok összesített adatai azt mutatják, hogy a forgalmazási feltételekkel kapcsolatos szabálytalanságok száma 14-18 százalék. Kis mennyiségű tetőfedő anyag esetében kifogásoltuk a beépítési útmutató hiányát.

Laboratóriumi tesztek
Az NFH akkreditált laboratóriumai a félév során 7.268 vizsgálatot végeztek el, melynek 64 százaléka a piacfelügyeleti tevékenységgel összefüggésben biztonsági vizsgálat volt. Laboratóriumaink felmérést végeztek arra vonatkozóan, hogy a kiválasztott gyermekotthonokban található játékok az „elhasználódás” során mutatnak-e olyan mértékű változást, ami megkérdőjelezheti a biztonságosságot.
Az előző év tapasztalatai és sikerei alapján ismételten megrendeztük a nyílt laboratóriumi napokat. A fogyasztók saját háztartásában fellelhető használati cikkek díjmentes ellenőrzésére szerveztünk budapesti és kihelyezett, több régiót is érintő helyszínekkel, személyes találkozókat.

Tájékoztatás
A Fogyasztók Világnapja alkalmából szervezett, április 8-án megtartott konferencia a „Fiatal nemzedék a jövő tudatos fogyasztója” címmel a legkiszolgáltatottabb fogyasztói csoportok védelmére fókuszált.
Május elsején az NFH saját sátorral képviseltette magát a hagyományos városligeti majálison.
Hatóságunk továbbra is kiemelt fontosságúnak tartja nemcsak a fogyasztók tájékoztatását, hanem a forgalmazókét is. Ennek érdekében évről-évre több szakcikk megírásával és oktatások, előadások tartásával próbálunk tudatosabb fogyasztókat és a jogkövető magatartásra törekvő kereskedőket képezni.

 


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop