Szavazás a legkiemelkedőbb építészeti munkákra

Szavazás a legkiemelkedőbb építészeti munkákra

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Elképesztő a felhozatal a magyar építészetben meghirdetett 2015 évi Média Építészeti Díjra, 84 épülettel és 60 tervvel neveztek. A szeptember közepéig tartó előzsűrizést a holland Indira van't Klooster, az A10 magazin főszerkesztője vezeti, amelynek eredményeként 5 terv és 5 épület kerül a döntőbe. 2015. október 16-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban kerül sor 11. alkalommal a Média Építészeti Díj adására, a nyilvános díjátadón látványos prezentációk keretében mutatják be az alkotók a munkáikat az ország vezető médiájának képviselői és a nagy nyilvánosság előtt. Az összesen 1,2 millió forint összdíjazású és értékes nyereményekkel kiegészített eseményen a két fődíj mellett több különdíjat és közönségdíjat is kiosztanak. A Média Építészeti Díja 2015-ös közönségdíjára itt lehet szavazni. A díjátadóra a jegyek a itt lehet szavazni kaphatók.

szavazzalegkiemelkedobbepiteszetimunkara 720


A Média Építészeti Díjának évtizedes és sikeres célja, hogy áttörje a kommunikációs korlátot az építészek és nagy nyilvánosság között, a magyar közéleti, kulturális nyilvánosságot megcélozva. Ezért kér fel az epiteszforum.hu minden évben ismert média szereplőkből álló, nem szakmai zsűrit, hogy elemezze és díjazza a döntőbe került épületeket és terveket. “Idén még tudatosabban keressük arra a választ, hogy mit jelent az építészet az épületeket, tereket használó embereknek, illetve miért szeretnek meg egy-egy épületet, közteret, városrészt. A döntőbe került pályázatok a legfontosabb magyar médiumok újságíróinak tolmácsolásával széleskörű nyilvánosságra tarthatnak számot.” - mondta el Pásztor Erika Katalina, az epiteszforum.hu főszerkesztője. Az épületeket és a terveket tehát nem csak önmagukban, hanem társadalmi és természeti kontextusukban is vizsgálják a zsűri tagjai.

Az epiteszforum.hu idén is egy elismert, nagyra becsült mester köszöntésével kezdi a díjátadót: Kévés György Ybl-, Kossuth- és Prima-díjas építészt – a 60-as évek avantgard betonépületeinek tervezőjét, a rendszerváltás utáni másfél évtized építész-ingatlanfejlesztőjét, az ezredforduló kultúra-fejlesztőjét, építészeti galéria-üzemeltetőjét fogják a szakma és közönség előtt üdvözölni 80. születésnapja alkalmából. A közönségdíjas terv és épület kiválasztása két körös szavazással történik. Az első körben szeptember 4-től az epiteszforum.hu olvasói választják ki a legjobb 7 épületet és tervet az interneten. 2015-ben a szavazás második köre az Urániában lesz: az ott összegyűlt közönség személyes szavazatai fogják eldönteni, hogy ki kapja a MÉD Közönségdíját épület és terv kategóriában. Idén az index.hu-n zajló internetes szavazás győztese az index.hu különdíját kapja meg.

Az 2015-ös Média Építészeti Díja főtámogatója a Rigips, a Saint-Gobain csoport tagja. A fődíjak közül a zsűri által kiválasztott legjobb terv díj átadója a MEVA, a legjobb épület díj átadója pedig a Mapei. A legjobb tervért járó közönségdíjat a Canon adja át. Két különdíj várja a pályázókat: az Austrotherm által létrehozott Energiahatékonysági Különdíj és az Europa Design jóvoltából életre hívott Belsőépítészeti Különdíj. A rendezvény különlegessége, hogy idén ünnepli a Saint-Gobain vállalatcsoport a 350. születésnapját és a Média Építészeti Díján fogják átadni a Saint-Gobain 350 Awardot is, amelyre október 11-én éjfélig lehet pályázatot beadni.

Média Építészeti Díja: 2015. október 16. 18:00. Jegyek a Ticketportalon szeptember 7-től kaphatók, illetve a helyszínen a rendezvény előtt.

Díjak, zsűrizés
MÉD Épület kategória – 300.000,-Ft – átadó: Mapei Kft.
MÉD Terv kategória – 300.000,-Ft – átadó: Meva Kft.
Austrotherm Energiahatékonysági Különdíj – 300.000,-Ft
Europa Design Belsőépítészeti Különdíja – 300.000.-Ft és az általuk tárgynyereményként felajánlott Wilkhahn On forgószék MÉD Terv Közönségdíj – a Canon Hungária Kft. által felajánlott Canon imagePROGRAPH iPF670 nyomtató Index Közönségdíj – a Hansgrohe Kft. által felajánlott tárgynyeremény, egy Axor Starck V280 csaptelep.

Előzsűri: Indira van't Klooster - A10 magazin, Diogo Seixas Lopes - Jornal Arquitectos, a Lisszaboni Építészeti Biennále egyik főkurátora, Andrija Rusan - ORIS A 2015-ös MÉD zsűrije: Balogh Ákos Gergely - Mandiner, Böszörményi-Nagy Gergely - Design Terminál, Devich Márton - Duna Zrt., Földes András - Index, Kántor Viola - HírTV, Kolosi Péter - RTL Klub, Dr. Komáromi Balázs - Gazdasági Rádió, Molnár Szilvia - DunaTV, Őrfi József - Magyar Nemzet, Sümegi Noémi - Heti Válasz, Szalai Anna - Népszabadság, Száraz István – vs.hu Szakmai bírálók: Bardóczi Sándor, Dúll Andrea, Martinkó József Főtámogató: Rigips Kiemelt támogatók: Austrotherm (Energiahatékonysági Különdíj), Europa Design (Belsőépítészeti Különdíj), Nemzeti Kulturális Alap. Díjátadó támogatók: Canon, Mapei, Meva, Támogatók: Autodesk, Futureal, Graphisoft

Sajtóiroda: Zerocom. Vásony Nóra Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 0036 30 550 3192, Jakab Gergely Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 0036 30 376 0800


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.