Átlagon felül válságálló az építőipar

Átlagon felül válságálló az építőipar

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A piaci nehézségek és a kiszámíthatatlanság ellenére átlag feletti az építőipar válságállósága az Opten által bevezetett új mutató szerint. Míg átlagosan a vállalkozások 22,4 százaléka kapott átlag feletti válságálló minősítést, addig az építőipari ágazatban 26,4 százalék ez az arány. A Mapei Mapei Kft. is átlag feletti válságállósági minősítést kapott, de a bizonytalan környezet, valamint a felszín alatt lappangó lánctartozás hatásaira fel kell készülni.

atlagonfelulvalsagalloazep 720


A válságállósági index a vállalkozások gazdasági visszaesés esetén tapasztalható stressztűrési képességét jellemzi. Az index egy iparágfüggetlen, általános mutató, amely azon pénzügyi és egyéb cégadatokat helyezi fókuszba, amelyek egy gazdasági visszaesés esetén kiemeltnek számítanak. A mutatónak három állása van, átlagnál gyengébb, átlagos és átlagnál erősebb stressztűrési képesség. „Ágazati szinten a koronavírus miatt bevezetett korlátozások az építőipart kevésbé érintették, mint némely kritikus szektort, azonban így is igen komoly kihívásokkal kellett szembenézni. A Mapei Kft. is átlag feletti válságállósági minősítést kapott, azonban óriási erőfeszítésekbe került a termelés és a kereskedelmi működés folyamatos szinten tartása úgy, hogy közben meg kellett teremtsük a biztonságos egészségvédelmet szolgáló munkakörnyezetet” – mondta Nagy Lenke, a Mapei pénzügyi vezetője. További nyomást jelentett az állandó újratervezés a beszállítói és fuvarozói kapcsolatokkal, sok esetben azonnali döntéskényszer és új szolgáltatók, útvonalak felkutatása, bevonása, hogy a vállalásaikat a partnerek felé határidőre teljesíteni tudják. A szakember véleménye szerint a helyzet eredményes kezelésében a munkatársak megfeszített munkája mellett a vállalat pénzügyi politikája játszik kiemelt szerepet.

A Mapei Kft. pénzügyi politikájának alappillére, hogy pénzügyi kapcsolatait a szabályozott működés, a döntően megbízható pénzügyi fizetési morál, fegyelem jellemzi. Ez a pénzügyi fegyelem egyfajta szűrőként hatott a partnerállományra. Bár kezdetben sok partnert veszített a vállalat, mára éppen ez adja az átlagnál erősebb stressztűrési képességet. Hasonló folyamatok játszódnak le az ágazatban, ami egyfajta konszolidációhoz vezethet. A szakemberhiány és a megfelelő kapacitással rendelkező vállalkozók hiánya megerősítette a régóta az ágazatban működő, megbízható és kiváló szakmaisággal dolgozó vállalkozások helyzetét. Ezek a vállalkozások hosszabb távra rendelkeznek szerződött munkákkal, a versenyeztetésben megerősödve pénzügyileg olyan kondíciókat tudnak elérni, ami 10–15 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt. Ők azok, akik az anyaggyártó és -beszállító által felajánlott előrefizetési kedvezményekkel tudnak élni, és szívesen is élnek vele, növelve ezzel cégük pénzügyi eredményességét. Nagy Lenke szerint az építőiparban elsősorban a kis- és mikrovállalkozásokat érinthette mélyebben a válság, a munkából kieső, megbetegedett vagy karanténba kényszerülő kollégák pótlásának problémája, és annak következménye a teljesítési határidőkre, az építőanyag-utánpótlás folyamatos biztosítása a projektekhez. A stressztűrő képességet tovább rontja, hogy az alacsonyabb munkaszervezési és digitalizációs szervezeti működésből fakadó hátrányt még inkább felerősítette ez az időszak. De általánosságban rámutatott a fejlesztés, az informatikai eszközök használatának szükségességére a napi munkavégzésben, a munkaszervezés hatékonyságának javítására, cégmérettől függetlenül.
A Mapei Kft. korábban megkezdett digitalizációs fejlesztése az online számlázás terén a karanténidőszakban előnyt jelentett, a számlák gyors és megbízható kiküldésével, nyomon követhető átvételével, tovább csökkentve az áruhitel-biztosítási kockázatot. A helyzetet jól szemlélteti, hogy a közel tíz éve, 2012-ben indított online számlázás és számlaküldési rendszer a kezdetekben több partnernél ellenállásba ütközött, pontosan a szektorra jellemző alacsony digitalizációs kultúra és gyakorlat miatt. Azonban a 2020-ban bevezetett kormányzati korlátozó intézkedések és annak összes következménye kikényszerítették a változást. Mára 98 százalékos az elektronikus számlázás, számlaküldés aránya a Mapei Kft. teljes számlázásában.

Nem árt az óvatosság
Bár manapság ritkán hallani körbetartozásról, azonban a probléma a felszín alatt megbújva létezik. Ma még a vállalkozások egy részénél nem okoz működésbeli, finanszírozásbeli problémát, de felmérések szerint fokozatosan növekszik a lánctartozásba kerülő számlatartozások értéke. Romlott a megrendelők pénzügyi fizetési fegyelme, amit várhatóan tovább súlyosbítanak majd a dinamikusan növekvő anyag- és munkadíjak, és az esetenként fellépő anyagellátási hiányosságok. Nagy Lenke szerint ennek kezelésére fel kell készülniük az építőipari vállalkozásoknak. 

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.