Biztos a fedél a fejünk felett?

Biztos a fedél a fejünk felett?

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Környezetünk, éghajlatunk folyamatosan változik. A tények azt mutatják, hogy olykor egészen komoly szélsőségekre is fel kell készülnünk. Prof. Dr. Mika János éghajlatkutató és a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. szakértői a megbízható, jó állapotú tető fontosságára hívják fel a figyelmet.

biztosafedelafejunk 720


Napjainkban a fokozódó klímaváltozás és éghajlati szélsőségek éveiben a fenntartható építészet mellett közvetlen környezetünk védelmére is kiemelt figyelmet kell fordítani. Magyarországon a lakásállomány mai napig elöregedő félben van, egy átlagos ház közel 50 éves. „Fontos tudni, hogy fél évszázaddal ezelőtt a tetőcserépgyártók többsége még 10-20 éves garanciát adott a cserepekre – szemben a mai 50 éves vagy egész életre szóló garanciával. Akkoriban ugyanis még korántsem voltak olyan időtállóak, mint manapság, illetve nem rendelkeztek a mai értelemben vett vízzáró és fagyálló képességekkel. Az is tény, hogy ritkábban kellett komoly környezeti kihívásokkal szembenézni” – hívja fel a figyelmet Tóth Szabolcs, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. regionális marketingigazgatója.

biztosafedelafejunk 1
A biztonságos tetőfedés próbaköve a szélvihar
A jó tetőfedő alapanyag megválasztása kulcsfontosságú lépés a viharbiztos szerkezet létrehozása során. Valójában már egész csekély, néhány tízezer forintos ráfordítással, a megfelelő tetőkiegészítők beépítésével a tető viharbiztossá tehető. „Az OMSZ mérőállomásain valaha mért legnagyobb széllökés 47,7 m/s (172 km/h) volt 2010 decemberében a Kab-hegyen, ám a károk alapján becsült szélsebesség ennek a duplája, 87-103 m/s (313-371 km/h) is lehetett Vác mellett egy tornádóban, 1924 júniusában. De nemcsak ezek a kiugró értékek veszélyesek. A Balatonon a 17 m/s (61 km/h) sebességű széllökés prognózisa már viharállapotra utal. A széllökés két másodperces átlagot jelent, szemben a tízperces átlagszéllel. A szél pusztítása arányos a sebesség négyzetével, a szélmérés pedig az állomásokon a felszíntől 10 méterre történik” – mondja Prof. Dr. Mika János éghajlatkutató. A Balatonon szinte minden évben menetrendszerűen előfordul 100 km/h feletti szélvihar, ami sajnos komoly károkat okoz a nem megfelelően kivitelezett, jellemzően könnyű anyagokból készült tetőfedésekben.

A fő veszély a beázás, főként erős csapadékhullás idején
Takaró Gábor, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. okleveles építészmérnöke kiemeli: „Tetőcserepeink alapanyaga, a beton, az egyik legnagyobb mértékben időtálló nyersanyag, amely számos pozitív tulajdonsággal bír. Vízfelvétele minimális, tömörsége miatt alig szívja magába a nedvességet, ebből kifolyólag nem ingadozik a tető súlya, ami a szerkezetre is jótékony hatással van, illetve a fagyás-olvadás ciklusok váltakozása sem károsítja a cserepet. A betoncserepek teherbírása rendkívüli, emiatt nagy tömegű hó és jég sem okoz törést rajtuk, a héjazat megfelelő tömegével és a kritikus helyeken mechanikus leterheléssel pedig nő a tető viharállósága, valamint a hő- és hangcsillapító ereje.” A hazánkban 24 óra alatt valaha hullott legnagyobb csapadékösszeg 260 mm, azaz négyzetméterenként 2,6 hektoliter volt 1953 júniusában, de már 10 perc is elég volt 64,2 mm záporeső földet (tetőt) éréséhez. Az ún. csapadékos napok száma, amikor legalább 0,1 mm hullik, országosan évi átlagban, 88 és 147 nap között váltakozik, vagyis nagyjából minden harmadik napon esik legalább egy deciliter eső (vízszintes) négyzetméterenként. A rosszul záró tető emellett sok hő (és pénz) elfolyásához is vezethet, ami nemcsak a szélsőséges napokon jelentkezik, hanem minden olyan napon, amikor a belső térben magasabb hőmérsékletet szeretnénk tartani, mint amennyi odakint van. A lakás beázása gyakran a tetőszerkezet meghibásodására vezethető vissza. Sok esetben akár 3-5 méterrel a beázott területtől is lehet a baj, ezért azonnal kérjük szakember segítségét.

biztosafedelafejunk 2
A jövőben nő a csapadék intenzitása és gyakorisága
„Gyakran halljuk azt is, hogy a globális éghajlatváltozás fokozza az időjárási szélsőségeket, ami szerencsére így, teljes általánosságban nem igaz, pontosabban nem következik a tudományos eredményekből. Ami biztosan erősödik mind a múltbeli mérések, mind a jövőre vonatkozó számítások szerint, az az eseti nagy csapadékok gyakorisága és intenzitása. Ugyanakkor csökken a csapadékos napok száma, azaz ritkábban esik az eső, mint korábban, de akkor nagyobb mennyiségben. Az erős széllökések változásáról nincs biztos képünk. Valószínű, hogy gyengülnek a téli szelek, amelyek a nagytérségű ciklonokhoz kötődnek, de erősödnek a lokális zivatarokból előtörő nyári szélrohamok. A hőmérséklet emelkedéséből következően – megbízható épületszigetelés mellett – már most kevesebb energia szükséges az épületek fűtésére, de több kell azok hűtésére” – mondja az éghajlatkutató. Fontos tudni, hogy a törésszilárdság és a termékgeometria fontos szerepet játszik a környezeti hatások elleni védekezésben, amit emellett megfelelő felületkezeléssel ellátott tetőcserepekkel tehetünk még hatékonyabbá, hiszen annak felülete így fokozottabban ellenálló lesz. Taszítja a szennyeződéseket, tehát a mohásodás kevésbé lesz jellemző rá, a nagyobb mennyiségű füstgázok lerakódásával és maró, fakító hatásával szemben is hatékonyabban véd. Bizonyos felületkezelésű tetőcserepekkel a tetőtér felmelegedése is mérsékelhető. „A Terránnál jelenleg négy felületkezelési típus érhető el, amelyek összetettségükben és minőségükben különböznek egymástól, továbbá eltérő mértékben garantálják a betoncserepek szín- és kopásállóságát. Piacvezető gyártóként innovatív felületkezelési technikákkal és új színekkel kívánunk folyamatosan megfelelni a piaci igényeknek és a kor magas minőségi elvárásainak” – emeli ki Tóth Szabolcs.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.