Az autó vére – A motorolaj

Lapunk legutóbbi számában azokkal az elvárásokkal foglalkoztunk, amelyeknek a motorolajoknak kell megfelelniük a gépkocsi optimális üzemeléséhez. Folytatva a gondolatsort, most az olajok adalék¬anyagait vesszük sorra.

 

 

A motorolaj alkotóelemei elegyként vannak jelen az olajban, és gyakorlatilag az olaj „helyett” végzik el a munkát. Ezek az úgynevezett adalékok, melyek nem téveszthetők össze az utólag beönthető rokonaikkal.

 

 

A dermedésgátlástól a tisztításig

 

A motorolajokban legalább nyolcféle adalék van, ezek a következők:
1. dermedésgátló: az olaj hideg körülmények között történő működését, szivattyúzhatóságát valósítja meg. E nélkül a motorolaj besűrűsödne, az olajfilm megszakadna, megszűnne a kenés és erősödne a kopás.
Az olaj dermedéspontját az SAE ér¬ték első száma jelöli kétfokozatú olaj esetén. Pl. SAE 10W-40, ahol a 10-es szám a táblázat szerinti leolvasásban azt jelenti, hogy az olaj -25 C0-on kezd dermedni, nehezen szivattyúzhatóvá válik, tartósan ezen érték (hőmérséklet) alatt használni nem ajánlott.
2. viszkozitás-javító: az SAE érték második száma jelöli. Az előbbi példánál maradva, az SAE 10W-40, +40 C0 azt a hőmérsékletet jelenti, ami fölött az olaj tartós használat esetén fölhígul, elveszíti viszkozitását, és megszakad az olajfilm a kenésre szánt felületek között, így a kopás fölgyorsul.
3. súrlódáscsökkentő: meggátolja a felületek érintkezését azáltal, hogy a felületi egyenetlenségeket kitölti, rugalmas közeget biztosítva a súrlódó felületek között.
4. kopáscsökkentő: az olaj úgynevezett „nyírás-stabilitását” javítja, lassítva az igénybevétel okozta öregedést, a súrlódó felületek kopását.
5. habosodásgátló: az üzemanyag elégésekor keletkező szennyezések okozta habosodást gátolja. Pl. víz kerül az olajba. Ha hagynánk habosodni az olajat, akkor az pillanatok alatt „szigetelné” a motort, meggátolná a hőleadást, hőcserét, ezáltal fölmelegedne a motor, ami végzetes lehetne.
6. oxidációgátló: szintén az égéstermékekből bekerülő oxidáló anyag, pl. víz, vízgőz munkálkodását gátolja meg, ugyanis az oxidált felületen az egyenetlenség jóval meghaladja a használható értéket, a felületek összeérésével fölgyorsul a kopás.
7. korróziógátló: az említett módon az olajtérbe kerülő szennyező anyagok, pl. savak akcióba lépését gátolja.
8. tisztító adalékok: az olajban levő szennyező anyagokat oldott állapotban tartják, egyben biztosítják, hogy az olajcsere alkalmával a káros anyagok teljes mértékben távozzanak, így a motor belseje mindig tiszta marad.

A több tízezer kilométer megtétele után felgyülemlő „olajsár” elnehezíti az alkatrészeket, meggátolja a hőcserét, hő leadást, felgyorsítva a motor öregedését, kopását.
Sokakat téveszt meg az a tény, hogyha használják az autót, és az olaj sokáig tiszta marad, akkor az olaj minősége jó. Sajnos, ez tévedés. A motorolaj mosdatja a motort, ha az olaj sötétedik, koszosodik, az nem utal feltétlenül az olaj minőségére. Ha a motor belseje tiszta, akkor jól működik az olaj tisztító hatása, függetlenül az olaj színétől.

Csúcsformában

Ezek az adalékok biztosítják a motorok zavartalan működését két olajcsere között. Nagyon fontos tudni, hogy az „intelligens motorolajok” adalékolása annyira pontos, hogyha idegen adalékot töltünk hozzá, nem biztos, hogy a várt eredményt érjük el, mert valószínűleg a gyárilag összeállított, mennyiségileg kiporciózott adalékok egyensúlyát megváltoztatjuk, esetleg az ellenkező hatást érhetjük el. A gyárilag kevert Midland olajok adalékolása úgy működik, hogy egymás hatását fokozva, egymást csúcsformában tartva érik el ezt az egyensúlyt.

Agócs Zsolt
[i”>www.midland.hu


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop